Hej!

Har någon av Er erfarenhet av J38 entreprenad?

Är 250 000 kronor en rimlig ersättning för följande arbete på ett hus med 130 m2 markyta?

Rivning av befintlig plåt samt ytlags papper som ligger under plåt

Rivning av råspont då svartmögel samt hussvamp ligger på nästan hela vinden

MONTERING/UTFÖRANDE

Montering av ny råspont med luftslussar Montering av ytlags papp

Nermontering och återmontering av solceller

Montering av byggställning

Besiktningsman som 3:e part oberoende

AVETABLERING

Eventuellt Spillmaterial samt skräp städas upp och bortforslas från tomten

Leveranser

Bortforsling av byggavfall samt eventuell containerfrakt

Utkörningar material, städ samt slutstäd

Uppbyggnad samt nedmontering, frakt till och från av byggställning

Jag vill varna för att varken @Arga husägare eller @Lars Bergmans har fyllt i sin profil fulltständigt, så ta dessa referenser med en nypa salt till vidare.

Fyll i era profiler fullständigt och korrekt så att vi kan verifiera dem, annars kommer era inlägg att raderas.

/Moderator

• Gilla
Plåtsax
  • Laddar…
Känns som att en som precis blivit medlem och i första inlägget lovordar ett företag är en som man troligen inte ska ta råd av i frågan :thinking:

• Gilla
akatheking och 1 till
  • Laddar…
B Bobo23 skrev:
Hej!

Är 250 000 kronor en rimlig ersättning för följande arbete på ett hus med 130 m2 markyta?

MONTERING/UTFÖRANDE

AVETABLERING

Leveranser

Hej,
Jag anlitade J38 Entreprenad och har tyvärr mycket negativa upplevelser.
Arbetet med att byta ut taket varvid ner- och återmontering av solceller ingick påbörjades i början av mars 2023 och skulle ta 2-3 veckor. Arbetet är dock inte klart ännu, mycket beroende på att personen som skulle leda arbetet inte förstod hur omfattande arbetet var. Den som sålde in och skulle följa upp installationen har fått helt andra enklare uppgifter. Man måste därför ta denna recension, såsom alla andra recensioner, med en nypa salt. Jag tycker att man självklart kan ta upp de negativa recensioner som finns med entreprenören och fråga hur man har hanterat det så att det inte upprepas igen.

- Säljaren gav glädjekalkyl, ekonomiskt och tidsmässigt. Säljaren påstod att han skulle få ditt byggställningar dagen efter att vi hade skrivit på avtalet men det dröjde över en vecka.

- Säljaren lovade en tidsplan för installationen, vi har dock inte fått någon ännu och vet fortfarande inte när arbetet skall bli klart

- Enligt avtalet skulle entreprenören kalla in en oberoende besiktningsman två gånger. Entreprenören ordnade med besiktningsman som inte hade några större anmärkningar. Jag ansåg att denna besiktningsman inte var kompetent nog att göra besiktning alternativt var jävig med entreprenören.

Jag anlitade därför själv innan solcellerna skall återmonteras en egen oberoende besiktningsman. Denna oberoende besiktningsman hittade åtskillig brister i arbetet så nu måste entreprenörer åtgärda åtskilliga brister innan de kan fortsätta. I onsdags 22 juni kom entreprenören åter för att sätta upp byggställningarna åter igen för att åtgärda bristerna.

- Egenkontrollen i arbetet har varit obefintligt om man bortser från alla bilder som har tagits. Denna brist i egenkontroll har visat sig ge upphov till brister i slutresultatet tyvärr.

- En viktig brist i allt ihop är bristen på kommunikation. J38 påstår på sin hemsida att de anser att kommunikation med kunden är mycket viktigt. Utdrag från hemsidan nedan. Vi har dock i verkligheten upplevt att de svarar inte på våra mejl. Vi har till slut lämnat in en polisanmälan om bedrägeri samt även anmält entreprenören till ARN.

- Jag upplever till slut att J38 förstår att deras säljare har gjort bort sig och givit den en skriftlig varning. J38 försöker nu göra allt för att se till att arbetet slutförs utgående från vår oberoende besiktningsman men det återstår självklart att inte bara lova utan att även verkligen göra det. Jag ser därför med stor förväntan mot att J38 slutför detta arbetet och drar några viktiga lärdomar från detta, bl.a. att se till att man har projektledare som verkligen följer upp arbetet och har bra kommunikation med kunden samt att man har checklistor som fylls i under arbetet som del i egenkontrollen.

"Alltid högsta kvalité!​

Vi värdesätter hög kvalitet i varje jobb. Vi värderar direkt kommunikation och kundspecifika lösningar. Våra kunder är vår viktigaste tillgång. Vi har under åren lärt oss att kommunikationen mellan kunden och företaget är viktig, varför vi använder ett kvalitetssäkringssystem för att förbättra kommunikationen och minska informationsförlusten."

Bifogar lite bilder som visar hur bristfällning arbetet har varit.

• Skärmavbild av text från webbsida om takkonstruktioner, kvalitetssäkring, arbetsmiljö, dokumentation, egenkontroll och arbetsledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om fast pris, kvalitetssäkring hos J38 Entreprenad, betoning på kundkommunikation och skräddarsydda lösningar.
    Skapa konto
  • Skärmdump av en webbsida, text om kundnöjdhet och kvalitet, knappar för kontakt och tjänster, svensk text.
    Skapa konto
  • Träbjälklag med stålreglar underifrån, troligen en del av en byggnadskonstruktion eller veranda. Grönska skymtar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Lastbilflak med skymd vy av gröna träd och klarblå himmel, konstruktionsdelar i förgrunden.
    Skapa konto
  • Svart enhet med ventilationshål, står på träpall på stenläggning, utomhus vid en vägg, kanske en värmeanläggning.
    Skapa konto
  • Checklista med byggrelaterade uppgifter såsom montering, renovering och besiktning.
    Skapa konto
B Bobo23 skrev:
Hej,
Arbetet med att byta ut taket varvid ner- och återmontering av solceller ingick påbörjades i början av mars 2023 och skulle ta 2-3 veckor. Arbetet är dock inte klart ännu, mycket beroende på att personen som skulle leda arbetet inte förstod hur omfattande arbetet var. Den som sålde in och skulle följa upp installationen har fått helt andra enklare uppgifter. Man måste därför ta denna recension, såsom alla andra recensioner, med en nypa salt. Jag tycker att man självklart kan ta upp de negativa recensioner som finns med entreprenören och fråga hur man har hanterat det så att det inte upprepas igen.
- Säljaren gav glädjekalkyl, ekonomiskt och tidsmässigt. Säljaren påstod att han skulle få ditt byggställningar dagen efter att vi hade skrivit på avtalet men det dröjde över en vecka.
- Säljaren lovade en tidsplan för installationen, vi har dock inte fått någon ännu och vet fortfarande inte när arbetet skall bli klart
- Enligt avtalet skulle entreprenören kalla in en oberoende besiktningsman två gånger. Entreprenören ordnade med besiktningsman som inte hade några större anmärkningar. Jag ansåg att denna besiktningsman inte var kompetent nog att göra besiktning alternativt var jävig med entreprenören.
Jag anlitade därför själv innan solcellerna skall återmonteras en egen oberoende besiktningsman. Denna oberoende besiktningsman hittade åtskillig brister i arbetet så nu måste entreprenörer åtgärda åtskilliga brister innan de kan fortsätta. I onsdags 22 juni kom entreprenören åter för att sätta upp byggställningarna åter igen för att åtgärda bristerna.
- Egenkontrollen i arbetet har varit obefintligt om man bortser från alla bilder som har tagits. Denna brist i egenkontroll har visat sig ge upphov till brister i slutresultatet tyvärr.
- En viktig brist i allt ihop är bristen på kommunikation. J38 påstår på sin hemsida att de anser att kommunikation med kunden är mycket viktigt.Utdrag från hemsidan nedan. Vi har dock i verkligheten upplevt att de svarar inte på våra mejl. Vi har till slut lämnat in en polisanmälan om bedrägeri samt även anmält entreprenören till ARN.
- Jag upplever till slut att J38 förstår att deras säljare har gjort bort sig och givit den en skriftlig varning. J38 försöker nu göra allt för att se till att arbetet slutförs utgående från vår oberoende besiktningsman men det återstår självklart att inte bara lova utan att även verkligen göra det. Jag ser därför med stor förväntan mot att J38 slutför detta arbetet och drar några viktiga lärdomar från detta, bl.a. att se till att man har projektledare som verkligen följer upp arbetet och har bra kommunikation med kunden samt att man har checklistor som fylls i under arbetet som del i egenkontrollen.

"Alltid högsta kvalité!​

Vi värdesätter hög kvalitet i varje jobb. Vi värderar direkt kommunikation och kundspecifika lösningar. Våra kunder är vår viktigaste tillgång. Vi har under åren lärt oss att kommunikationen mellan kunden och företaget är viktig, varför vi använder ett kvalitetssäkringssystem för att förbättra kommunikationen och minska informationsförlusten."

B Bobo23 skrev:
Hej!

MONTERING/UTFÖRANDE

AVETABLERING

Leveranser

Hej Bobo 23
Även jag har mycket negativa upplevelser av J38.
Vårt tak renoverades, 23 solceller togs bort. När de efter mycket lång tid monterades tillbaka fungerade inte 8 st. Arbetet startade 1 februari och tog 7 månader. Fakturan var skyhög. Materialkostnaden väldigt mycket större än vad Djursholms trä hade levererat. Vi är grundlurade.
Jag skulle gärna få kontakt med dig. Mitt telnr 0707411643

B Bobo23 skrev:
Hej,

- En viktig brist i allt ihop är bristen på kommunikation. J38 påstår på sin hemsida att de anser att kommunikation med kunden är mycket viktigt. Utdrag från hemsidan nedan. Vi har dock i verkligheten upplevt att de svarar inte på våra mejl. Vi har till slut lämnat in en polisanmälan om bedrägeri samt även anmält entreprenören till ARN.

"Alltid högsta kvalité!​

Hej @Bobo23 ,

Företaget har kontaktat oss och menar att det du skriver inte stämmer, att det inte finns någon polisanmälan eller anmälan till ARN. Skulle du kunna visa underlag för det du påstår?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Hej @Bobo23 ,

Företaget har kontaktat oss och menar att det du skriver inte stämmer, att det inte finns någon polisanmälan eller anmälan till ARN. Skulle du kunna visa underlag för det du påstår?
Det är mycket märkligt men inte ett förvånande påstående. Jag har bett J38 att tala om på vilket sätt mina påstående inte stämmer men har inte fått något svar ännu. Ärendenummer2023-10892 MotpartJ38 Entreprenad AB. Du kan kontakta ARN själv för att få detta bekräftat.

• Gilla
akatheking och 2 till
  • Laddar…
B Bobo23 skrev:
Det är mycket märkligt men inte ett förvånande påstående. Jag har bett J38 att tala om på vilket sätt mina påstående inte stämmer men har inte fått något svar ännu. Ärendenummer2023-10892 MotpartJ38 Entreprenad AB. Du kan kontakta ARN själv för att få detta bekräftat.
Vad bra, tack. Och polisanmälan?

Redigerat:
  • Haha
Bobo23
  • Laddar…
Vad bra, tack. Och polisanmälan?
Polisen Anmälningsdatum: 2023-05-24 Diarienummer: 5000-K614416-23

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
B Bobo23 skrev:
Polisen Anmälningsdatum: 2023-05-24 Diarienummer: 5000-K614416-23
Vi har anlitat juridisk expertis i detta ärende som fullt ut stöder oss.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Hej @Bobo23 ,

Det skulle vara intressant att få J38 reaktion när Du visar att de har fel. Observera att ARN har kontaktat J38 men jag kan inte garantera hur Polisen agerar med anmälan.

Jag vill varna för att varken @Arga husägare eller @Lars Bergmans har fyllt i sin profil fulltständigt, så ta dessa referenser med en nypa salt till vidare.

Fyll i era profiler fullständigt och korrekt så att vi kan verifiera dem, annars kommer era inlägg att radras.

/Moderator

Fyll i era profiler fullständigt och korrekt så att vi kan verifiera dem, annars kommer era inlägg att radras.

/Moderator
Vad har profiler att göra med sanningen? Vad händer om någon vill varna andra men är rädd ? Menar du att vi alla borde ha våra profiler fullständigt fyllda med alla personliga uppgifter och dela ut information om bluff företag? Har du något att göra med J38 när du försvarar dem utan att du har undersökt om andras påståenden stämmer eller inte?

Nästa gång du raderar något bör du vara noggrann med att kontrollera om det du raderar är korrekt eller inte. Om du raderar information som är sann och som varnar andra för allvarliga saker, kommer du automatiskt att bli en del av de personer som man varnar för! Att ha befogenhet att radera kommentarer ger dig inte rätten att radera varningar som kan hjälpa andra att undvika konsekvenserna av att anlita i detta fall J38.

Hoppas att du har förstått och att du slutar med att radera något utan att du lägger tid på att kontrollera!

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
  • Gilla
Bobo23
  • Laddar…
A Arga husägare skrev:
Vad har profiler att göra med sanningen? Vad händer om någon vill varna andra men är rädd ? Menar du att vi alla borde ha våra profiler fullständigt fyllda med alla personliga uppgifter och dela ut information om bluff företag? Har du något att göra med J38 när du försvarar dem utan att du har undersökt om andras påståenden stämmer eller inte?

Nästa gång du raderar något bör du vara noggrann med att kontrollera om det du raderar är korrekt eller inte. Om du raderar information som är sann och som varnar andra för allvarliga saker, kommer du automatiskt att bli en del av de personer som man varnar för! Att ha befogenhet att radera kommentarer ger dig inte rätten att radera varningar som kan hjälpa andra att undvika konsekvenserna av att anlita i detta fall J38.

Hoppas att du har förstått och att du slutar med att radera något utan att du lägger tid på att kontrollera!
För att få ge referenser i forumet ska du ha korrekt och fullständigt ifyllda adressuppgifter så att vi kan kontrollera att man är den man utger sig för att vara. Det är bara forumledningen som ser dessa uppgifter, de är dolda för vanliga användare.

https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/

• Gilla
Bobo23 och 1 till
  • Laddar…
För att få ge referenser i forumet ska du ha korrekt och fullständigt ifyllda adressuppgifter så att vi kan kontrollera att man är den man utger sig för att vara. Det är bara forumledningen som ser dessa uppgifter, de är dolda för vanliga användare.

[länk]
Är du del av forumledningen?
Jag skrev inte om deras utförda arbete hos mig, jag skrev om deras arbetskoncept!

Deras målgrupp är personer över 60 år, eftersom de får enklasta påskriften från dem samma dag med lov att arbete ska påbörjas dagen efter. De tar ut otroligt höga priser för arbete som inte utförs på ett bra sätt. En av ägarna satt fängslad i några år på grund av penningtvätt i ett annat takbolag som hette KV TAK. Dessutom byter alla inblandade sina namn var 5:e år. De har också en besiktningsman som är inblandad i att lura konsumenter ännu mer.

Jag förstår inte riktigt vad mina personuppgifter har att göra med dessa påståenden. Allt detta går att kontrollera och bekräfta lätt.

• Gilla
Bobo23 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.