13 101 läst ·
16 svar
13k läst
16 svar
Assa 2002 - går ibland inte att låsa upp inifrån bostaden
Hej!
Har ett Assa 2002 lås monterat på ytterdörren till min bostad. Ibland vill vredet inte samarbeta och dörren låses helt enkelt inte upp. Det enda alternativet är då att låsa upp med nyckel inifrån bostaden (tidigare lägenheter jag bott i har aldrig haft nyckelvred på insidan).
- Är det ett tecken på defekt låshus?
- Kan smörjning avhjälpa, eller vad kan man göra för att utvärdera om det är ett permanent fel?
- Tänkte byta låscylinder då detta är en bostad jag nyligen flyttat till och vill se till att ingen annan har kopior utav nycklarna. Kanske bättre att byta ut hela låshuset, även om det handlar om ett par tusen mer.
Tacksam för lite tips och hjälp!
Har ett Assa 2002 lås monterat på ytterdörren till min bostad. Ibland vill vredet inte samarbeta och dörren låses helt enkelt inte upp. Det enda alternativet är då att låsa upp med nyckel inifrån bostaden (tidigare lägenheter jag bott i har aldrig haft nyckelvred på insidan).
- Är det ett tecken på defekt låshus?
- Kan smörjning avhjälpa, eller vad kan man göra för att utvärdera om det är ett permanent fel?
- Tänkte byta låscylinder då detta är en bostad jag nyligen flyttat till och vill se till att ingen annan har kopior utav nycklarna. Kanske bättre att byta ut hela låshuset, även om det handlar om ett par tusen mer.
Tacksam för lite tips och hjälp!
Bästa svaret
Äldre ASSA 2002 var problemfyllda, ett nytt låshus avhjälper problemet.
Om du även ska byta ut låscylindrar så kan du likväl köpa ett låssats ASSA Entré K1 då det lär bli ungefär samma pengar som att köpa löst.
Men det går att hitta lite billigare lösning om så önskas.
Om du även ska byta ut låscylindrar så kan du likväl köpa ett låssats ASSA Entré K1 då det lär bli ungefär samma pengar som att köpa löst.
Men det går att hitta lite billigare lösning om så önskas.
Redigerat:
Hej!
stort tack för återkoppling och förslag. Då slår jag till på ett sådant.
bifogar bild på hur befintligt lås ser ut. Är det möjligt att ersätta 1:1 med en K1 modell eller kan det bli fråga om annan storlek på låshuset?
en till fråga - ser att ”polislåset” saknar en skruv i vänsterkant. Är dessa enkla att ersätta?
Tack!
bifogar bild på hur befintligt lås ser ut. Är det möjligt att ersätta 1:1 med en K1 modell eller kan det bli fråga om annan storlek på låshuset?
en till fråga - ser att ”polislåset” saknar en skruv i vänsterkant. Är dessa enkla att ersätta?
Tack!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Assa hade som sagts tidigare många problem med 2002 modellen. Några var att hemmasäker funktionen hakade upp sig och man inte längre kan öppna med vredet inifrån..
Ett annat var att man med en ståltråd kan öppna låset utifrån om man vet var man ska peta. Assa gjorde ingen recall på detta, skickade istället ut ett brytskydd till kunder som hörde av sig, de kunder som inte hörde av sig behöver inte oroa sig om de tappar nyckeln. En snabb googling och ett gem i fickan så ordnar det sig.
Ett annat var att man med en ståltråd kan öppna låset utifrån om man vet var man ska peta. Assa gjorde ingen recall på detta, skickade istället ut ett brytskydd till kunder som hörde av sig, de kunder som inte hörde av sig behöver inte oroa sig om de tappar nyckeln. En snabb googling och ett gem i fickan så ordnar det sig.
Det passar rakt av så bara att byta, stämplingen "10 35" visar att låshuset tillhör de äldre som hade problem.Genaugenau skrev:
Hej!
Tack!
Det går att köpa ny skruv till nyckelskylt 5301, skruvarna måste kapas i rätt längd om du tar med den andra skruven om du köper över disk så får du troligtvis hjälp att kapa skruven i rätt längd annars får du använda en kraftavbitare, bågfil eller vinkelkap.
https://copiax.se/Produkt/30834/Skruv-M5-90mm-zink
Produkter som diskuteras: "kraftavbitare"
Kraftavbitare
Kraftavbitare, även kända som bultsaxar eller klipp, är ett tungt och kraftfullt verktyg utformat för att klippa genom hårda material som bultar, metallstänger, kättingar och tjocka trådar. De har långa handtag för att ge användaren ökad
Läs mer
Tack båda, imponerad över er erfarenhet. Ni är stjärnor!
Hej! En fråga till. Köpte låssystem på din inrådan. Vredfyrkantspinnen är för lång. Testade att istället använda den förra men även den är aningen för lång - vredet och vredskyddet sticker ut en aning. Använde nya handtagen men skruvade istället på gamla vredskyddet med passande pinne för att få klart dörren för kvällen.
Var kan man lämpligen kapa pinnen?
När allt var klart (temporärt) gick den lilla svarta pluppen på låshuset inte att trycka ned för att stänga av vredet. Vad kan det bero på? 100% säker på att pilarna pekade nedåt när jag satte i cylindrarna med cylinderförlängare, men de kan ju ha vridits en aning när jag skruvade ihop dem?
När allt var klart (temporärt) gick den lilla svarta pluppen på låshuset inte att trycka ned för att stänga av vredet. Vad kan det bero på? 100% säker på att pilarna pekade nedåt när jag satte i cylindrarna med cylinderförlängare, men de kan ju ha vridits en aning när jag skruvade ihop dem?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Bågfil
Kapa med en bågfil eller vinkelkap men du kan även använda den beslagning som satt där tidigare.Genaugenau skrev:
Hej! En fråga till. Köpte låssystem på din inrådan. Vredfyrkantspinnen är för lång. Testade att istället använda den förra men även den är aningen för lång - vredet och vredskyddet sticker ut en aning. Använde nya handtagen men skruvade istället på gamla vredskyddet med passande pinne för att få klart dörren för kvällen.
Om du inte kan påverka knappen så lås och lås upp igen med nyckel och se om det fungerar då.
Det är även noga att vredet fjädrar tillbaka (det ska gå lätt) vilket den troligtvis inte gör om pinnen är för lång.
Praxis är att vredet är lodrätt när det är olåst.
jag använde gamla pinnen igår för att kunna stänga dörren. Idag slipade en snäll låssmed ned min nya pinne. När jag kom hem kändes det nästan för kort men det visade sig att den funkade finfint. Vredet fjädrar nu, lätt att öppna och stänga. Knappen fungerar helt plötsligt felfritt. Var alltså något som inte litade mellan pinnen och panelen som jag ”återanvände”.1 123abc skrev:Kapa med en bågfil eller vinkelkap men du kan även använda den beslagning som satt där tidigare.
Om du inte kan påverka knappen så lås och lås upp igen med nyckel och se om det fungerar då.
Det är även noga att vredet fjädrar tillbaka (det ska gå lätt) vilket den troligtvis inte gör om pinnen är för lång.
Praxis är att vredet är lodrätt när det är olåst.
nu funkar allt fint. Tack återigen för goda råd!
De två plastbitarna till vredpinnen hindrar den från att byta läge om den är kort för att garantera funktion.Genaugenau skrev:
jag använde gamla pinnen igår för att kunna stänga dörren. Idag slipade en snäll låssmed ned min nya pinne. När jag kom hem kändes det nästan för kort men det visade sig att den funkade finfint. Vredet fjädrar nu, lätt att öppna och stänga. Knappen fungerar helt plötsligt felfritt. Var alltså något som inte litade mellan pinnen och panelen som jag ”återanvände”.
nu funkar allt fint. Tack återigen för goda råd!
Bra att allt fungerar som det ska.
Hej. Hittade denna tråden och har en fråga. Jag bytte låshuset (ASSA 2002) 2018 efter problem precis som beskrivs här med vredet på insidan. Nu har det börjat kännas lite kärvt igen, men när jag låser med nyckel, alltså inte vredet på insidan. Kan det ändå vara låshuset som är problemet? Det jag har nu är stämplat 1804, är det fortfarande av den äldre modellen som beskrivs som problematisk, eller när kom den uppgraderade versionen som ska vara problemfri?
Det enklaste sättet att se om det är nyare eller de äldre problemfyllda låshusen är att titta på låshusen då de skiljer.K Kange69 skrev:Hej. Hittade denna tråden och har en fråga. Jag bytte låshuset (ASSA 2002) 2018 efter problem precis som beskrivs här med vredet på insidan. Nu har det börjat kännas lite kärvt igen, men när jag låser med nyckel, alltså inte vredet på insidan. Kan det ändå vara låshuset som är problemet? Det jag har nu är stämplat 1804, är det fortfarande av den äldre modellen som beskrivs som problematisk, eller när kom den uppgraderade versionen som ska vara problemfri?
Skapade en bild för att illustrera skillnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag brukar tittat på fallkolven när låshuset är monterat då den är lätt att se skillnaden på då formen skiljer.
Tyvärr hittade jag inga bra bilder för att illustrera detta och kunde inte fota någon nu men om man zoomar in på bilden ovanför så syns det att dom skiljer i form.
Om låshusen är lösa så är det enklaste att se skillnaden på låshusets stolpe som skiljer, den äldre är skruvad framifrån medan den nyare har en stolpe som klassiska låshus där den är fäst genom låshuset.
Tack för tipset, men jag är lite osäker på vad jag ska kolla, vet inte vad fallkolven är… skickar med en bild på mitt lås, så kanske ett tränar öga kan se vilken version det är. Sen var problemet nu inte med vredet på insidan utan med nyckel utifrån, men nu funkar det fint igen. Tänkte att risken är att det kommer strula igen och bättre att förekomma det.
Det ser ut som ett nyare låshus.K Kange69 skrev:Tack för tipset, men jag är lite osäker på vad jag ska kolla, vet inte vad fallkolven är… skickar med en bild på mitt lås, så kanske ett tränar öga kan se vilken version det är. Sen var problemet nu inte med vredet på insidan utan med nyckel utifrån, men nu funkar det fint igen. Tänkte att risken är att det kommer strula igen och bättre att förekomma det.
Exakt hur skulle du beskriva problemet du upplever?
Är det problem att vrida nyckeln överhuvudtaget efter du stoppat in den i låscylindern eller när uppstår problemet.
Är det lika om du testar nyckeln från insidan som på utsida?
Är det lika om du testar andra nycklar?