Hej.
Installerade bergvärmepump under försommaren. En IVT Geo 512C.
Första gången med Bergvärme. Allt fungerar bra men upplever pumpen som väldigt högljudd. Det är ett dovt brummande som varierar i takt med kompressorns ”hastighet”.
Är svårt att fånga på film. Bifogar ett försök i alla fall. De som installerade pumpen trodde att dom möjligen glömt transportsäkringarna. Detta kontrollerades och visade sig att så inte var fallet.
Inget fel på pumpen konstaterades.
Ska det verkligen låta så här?
Installerade bergvärmepump under försommaren. En IVT Geo 512C.
Första gången med Bergvärme. Allt fungerar bra men upplever pumpen som väldigt högljudd. Det är ett dovt brummande som varierar i takt med kompressorns ”hastighet”.
Är svårt att fånga på film. Bifogar ett försök i alla fall. De som installerade pumpen trodde att dom möjligen glömt transportsäkringarna. Detta kontrollerades och visade sig att så inte var fallet.
Inget fel på pumpen konstaterades.
Ska det verkligen låta så här?
Hej.
Tyvärr ingen utveckling vad gäller Ljudnivån. Det finns heller ingen plan på hur detta eventuellt kan åtgärdas. Teknikern uttryckte senast att ”det är en fantastisk bra pump, men tyvärr är den inte färdigutvecklad vad gäller programvaran”
Vi blev även rekommenderade att installera en Volymtank i samband med installationen för att kunna möjliggöra värme i badrum på sommaren.
Nu visar det sig att pumpens mjukvara inte klarar av att hantera en volymtank. Detta var även fallet vid installationen, jag fick aldrig den informationen då.
Vi har sedan installation (6 månader) fått ett tiotal felkoder som nu sägs bero på att vi har rumstermostater. ”Pumpen kan inte göra sig av med värmen eftersom flera slingor är stängda”
Något som volymtanken på 100 liter skulle möjliggöra.
Just nu har vi alltså två problem
1. Ljudnivån, över 50db.
2. Volymtank som inte pumpen kan hantera
Utöver detta har programvaran rent informationsmässigt massor att önska. Saknas möjlighet att följa något över huvudtaget.
Appen till iPhone är även den just nu helt oduglig.
Med vetskap om detta skulle jag verkligen fundera både en och två gånger om att välja IVT
(Jag har ingen erfarenhet av andra märken, kanske inte är bättre där?)
Tyvärr ingen utveckling vad gäller Ljudnivån. Det finns heller ingen plan på hur detta eventuellt kan åtgärdas. Teknikern uttryckte senast att ”det är en fantastisk bra pump, men tyvärr är den inte färdigutvecklad vad gäller programvaran”
Vi blev även rekommenderade att installera en Volymtank i samband med installationen för att kunna möjliggöra värme i badrum på sommaren.
Nu visar det sig att pumpens mjukvara inte klarar av att hantera en volymtank. Detta var även fallet vid installationen, jag fick aldrig den informationen då.
Vi har sedan installation (6 månader) fått ett tiotal felkoder som nu sägs bero på att vi har rumstermostater. ”Pumpen kan inte göra sig av med värmen eftersom flera slingor är stängda”
Något som volymtanken på 100 liter skulle möjliggöra.
Just nu har vi alltså två problem
1. Ljudnivån, över 50db.
2. Volymtank som inte pumpen kan hantera
Utöver detta har programvaran rent informationsmässigt massor att önska. Saknas möjlighet att följa något över huvudtaget.
Appen till iPhone är även den just nu helt oduglig.
Med vetskap om detta skulle jag verkligen fundera både en och två gånger om att välja IVT
(Jag har ingen erfarenhet av andra märken, kanske inte är bättre där?)
Tyvärr är det själva pumpen som är problemet, så länge den går på lågvarv och ligger kring 40-44db så är det inga problem med ljudnivån. När den ligger kring 60-70% i hastighet är ljudnivå som värst.
Men det har diskuterats kring att sätta in plaströr för att bryta vibrationerna ut i rören. Men då ljudet kommer primärt från själva pumpen behöver det lösas först.
Men det har diskuterats kring att sätta in plaströr för att bryta vibrationerna ut i rören. Men då ljudet kommer primärt från själva pumpen behöver det lösas först.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Ett väldigt märkligt uttalande om att en uppgradering drastiskt skulle minska buller eller vibrationer...K kent_n skrev:
Alla kompressorer låter tyvärr mer eller mindre. Som tidigare inlägg mycket riktigt påpekade gäller det att identifiera källan, dvs hur mycket som är stomljud via rör/vägg/golv och/eller vanligt ljud (buller). För övrigt är det inget konstigt med pressade kopplingar. Flexslang kan ev behövas om tex radiatorkretsen av någon konstig anledning går dikt an genom vägg/tak. Normalt är genomföringarna isolerade. Använd örat mot närliggande väg eller golv för att kolla detta.
Ett möjligt problem är att kompressorn går med varierade hastighet och därmed genererar ljud med olika frekvenser. Om någon av dessa frekvenser ligger i "resonans" med rummets resonans kan ljudet förstärkas så pass mycket att det tar sig igenom dörr eller vägg. I så fall kan man lösa det mha ljudisolerande skivor.
EDIT:
Testa att sätta en tätningslist runt dörrkarmen till rummet där pumpen står för att se om det får någon effekt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Gällande programvaran hade det iofs inget att göra med ljudet utan bara det faktum att det inte går att aktivera volymtanken i menyn. Om så görs uppstår diverse fel.
Övriga saker relaterade till programvaran hade att göra med andra saker.
Edit: Vi har en tätad dörr och det blir så klart väldigt mycket tystare i övriga huset om den är stängd. Dock är den dörren till tvättstugan och den bör stå öppen pga fuktig tvätt och det sitter en fläkt där osv.
Pumpen marknadsförs som en inredningsdetalj.
Får se vart vi landar tillslut.
Övriga saker relaterade till programvaran hade att göra med andra saker.
Edit: Vi har en tätad dörr och det blir så klart väldigt mycket tystare i övriga huset om den är stängd. Dock är den dörren till tvättstugan och den bör stå öppen pga fuktig tvätt och det sitter en fläkt där osv.
Pumpen marknadsförs som en inredningsdetalj.
Får se vart vi landar tillslut.
Redigerat:
Jag uttryckte min oroa inför säljaren som menar att det var det gamla version som lät högt. Men tycker det är helt oacceptabelt att hela huset ska brumma som det gör nu. Jag tycker också att utedelen är helt ok, det är pannan i källaren som låter. Hade jag vetat om hur det skulle låta skulle jag behållt min direktverkande elpanna!
Jag ska kontakta firman och IVT för att kolla vad som går att göra
Jag ska kontakta firman och IVT för att kolla vad som går att göra
Har även jag samma värmepump och min är helt tyst även när den går på 100%. Detta får mig att tro att det beror på att pumpen inte är installerad korrekt/ optimalt eller så har jag bara haft tur.
Helt tyst? Wow, vet du vem som installerad den så jag kanske man rådfråga dem direkt?J Joelbitar13 skrev:
Helt tyst är väl att ta i men tyst är den iaf.
Absolut kan kolla och återkomma. Installerad i Sthlm.
Absolut kan kolla och återkomma. Installerad i Sthlm.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Vi har en IVT 412 och den låter inte speciellt mycket. Den låter lite när den varvar upp, men den är många gånger tystare än den NIBE 310 vi hade i förra huset.
Det är inte brine eller cirkpumpen som låter?
Det är inte brine eller cirkpumpen som låter?
