Hur har ni resonerat kring storlek och längd?
Jag ligger med näst minsta utbetalningastorleken och på 5år. Men funderar på om man kanske inte skulle byta till en längre tid. Skyddet kostar ju bara 22kr/mån, så skulle bli 44år/mån att dubbla längden (eller samma kostnad om man sammtidigt halverar storleken)
2PBB i 5år kan bytas till 1PBB i 10år utan hälsodeklaration. Men vill man öka skyddet måste man såklart lämna hälsodeklaration.
Familjen är ändå rätt bra skyddad av stat och tjänstepension första åren om man mot förmodan skulle kola vippen. (Jag har normal ingenjörslön).
ITP1 val: familjeskydd valbar längd (5år, 2PBB) och återbetalning (alltid 5år)
Förutsättningar: Barn 10,11,13år gamla. Jag 42år.
Skydd idag (om jag inte gravt missuppfattat alla regler):
Engångsbelopp skattefritt 685kkr (TGL). Skulle kunna sänka räntekostnader 2000kr/mån livet ut.
Under 2år 332/år(staten)+31/mån(tjänstepension) = 58700kr/mån (före skatt)
Månad 25-60: 14.35/mån + 31/mån= 45.35kkr/mån
Mån 61-84: 10.25kr/mån
Mån 85-96: 6.15kr/mån
Mån 97 slut.