25 078 läst ·
383 svar
25k läst
383 svar
It i vården/offentlig sektor
Medlem
· Stockholm
· 2 293 inlägg
Om inera kunde fokusera mer på att möjliggöra användning av våra gemensamma system istället för att fördyra och försvåra skulle mycket av det här lösa sig av sig självt.
Jag kan egentligen ingenting om journalsystem och har bara erfarenhet av det man kommer åt via 1177, men mitt intryck är att det finns för mycket fritextdata och för lite strukturerad data.S Snurrespratt skrev:
Att göra om något existerande system till att stödja ny typ av användning är sällan lyckat. (Något annat det var designat för).
Det resulterar i frustrerade användare och olösbara problem för systemdesigners.
Det resulterar i frustrerade användare och olösbara problem för systemdesigners.
Så är det med mycket i vården. Tex Treserva som skapades för socialtjänsten och översattes till HSL. Fungerade aldrig bra.blackarrow skrev:
Alltså, Pascal är något av det sämsta som finns i systemväg. Utvecklarna borde tilldömas evig skärseld.
Men så som jag förstår det så är det fina med NPÖ att länken med de regionala journalsystemen är på plats så det borde ju att skapa något mer ändamålsenligt. Det nuvarande systemet är ju i princip en pappersjournal i elektronisk form så väldigt trögt.
Men så som jag förstår det så är det fina med NPÖ att länken med de regionala journalsystemen är på plats så det borde ju att skapa något mer ändamålsenligt. Det nuvarande systemet är ju i princip en pappersjournal i elektronisk form så väldigt trögt.
Jag tror det är tvärs om.P pmd skrev:
Jag har hört läkare förklara att det är besvärligt att öht dokumentets ett läkarbesök (och det behöver inte vara speciellt ovanlig åkomma) utan beror på hur systemet är strukturerat.
Den utöver det så är läkares datorvana och logiska tänkande något som förvånar mig.
Fast det är en stor risk man tar om man utvecklar något annat mer komplext än det beställaren betalar för...😇fatsug skrev:
Alltså, Pascal är något av det sämsta som finns i systemväg. Utvecklarna borde tilldömas evig skärseld.
Det motsäger inte mitt intryck. Om det inte går lätt att dokumentera en enkel och vanlig åkomma så saknas strukturer för det.blackarrow skrev:
Fritext ska förstås inte försvinna helt. Man behöver det som sista räddningsplanka.
Det förvånar mig inte. Datorvanan är ganska låg i samhället. Det är bara dataloger som har datorvana På Riktigt™️ 😉blackarrow skrev:
Man ska inte utveckla något som beställaren inte vill ha eller behöver, men vem skriver kravspecifikationerna?blackarrow skrev:
Vad är ett journalsystem, vilka kopplingar ska det ha?P pmd skrev:
Eller är det ett verksamhets system man behöver?
Ska ens kalla verksamhetssystemet för Journalsystem?
Jag har lite svårt att föreställa mig ett journalsystem utan text, men att få in texten i systemet kan uppenbarligen vara svårt. Om det gör den svår att hitta oxå vet jag inte.P pmd skrev:
Men om jag säger att läkaren har fel och det den röda stjärnan på hans skärm, så är han väl 1-2 klick från att själv kunna ta reda på vad som är rätt?P pmd skrev:
Eller så ligger problemet hos dem som skapar programvara och user interface.P pmd skrev:
Kravspecifikationer är ofta ologiska och har motstridiga krav.P pmd skrev:
Det bästa är väl om utvecklarna vet vad det beställaren behöver men inte förstår hur de ska kravställa.
Håller man sig borta från amerikanska och tyska storföretag så kostar misslyckanden miljoner isf miljarder.
Vad det än är ska det nog kallas för journalsystem, så att verksamheten inte blir förvirrad.blackarrow skrev:
Läkare kanske inte ska behöva knappa i journalen själv? För länge sen hade väl läkare sekreterare som gjorde sånt?blackarrow skrev:
(Du noterade väl smileyn?)blackarrow skrev:
Användargränssnitt i allmänhet har snarare blivit sämre än bättre trots att vi har fått bättre möjligheter att göra dem bra. Det finns rätt mycket forskning om sådant, men det tycks inte få genomslag hos folk som konstruerar gränssnitt för allmänt bruk.
Man ska undvika att ha ologiska och motstridiga kravställare som skriver kravspecifikationer.blackarrow skrev:
Smart och tidsbesparande skulle man kunna tycka, men är det ens vara förenligt med lagar och arbetsmetoder?fubar skrev:
Har läkaren möjlighet att stänga av inspelningen om han vill säga något han inte får säga för sina chefer?
Melior i slutenvården och PMO i primärvården i Skåne är de journalsystem som används idag. I stort sett är det bara långa textmassor, sorterade i kronologisk ordning. I Melior är texten också indelad i olika mottagningar och avdelningar. Provsvar är presenterat i olika tabeller. Det går att söka fritext i de långa textmassorna. Men det finns inte ett uns av strukturerad information idag. NPÖ som journalsystem skulle vara bättre, för då ser man både primärvårdens och slutenvårdens anteckningar i ett system. Det är precis likadant i VGR. Strukturerad information är en våt dröm för journalen, men det finns ingenstans idag.
Jag ser inte heller vitsen med strukturerad information längre när AI kommer att läsa journalerna och själv fiska upp vad som behövs oavsett om det står hypertoni eller högt blodtryck, om det står benskörhet eller osteporos osv.