9 999 läst ·
44 svar
10k läst
44 svar
Istallation slutet expansionskärl
Nej, du har aldrig en sprängventil i ett värmesystem.
Jag har inget problem att förstå beskrivningen. Jag förstår inte vad det är som du missförstår.
Jag hittar inget i regelverken för brandskyddskontrollerna att de ska titta på ventiler. Kontrollen är en ren brandskyddskontroll.
Jag har inget problem att förstå beskrivningen. Jag förstår inte vad det är som du missförstår.
Jag hittar inget i regelverken för brandskyddskontrollerna att de ska titta på ventiler. Kontrollen är en ren brandskyddskontroll.
Nej. Säkerhetsventilen är fjäderbelastad, det är inte en sprängventil.
Nej, det har inte med saken att göra. Det man slipper med öppet system är säkerhetsventilen. Nödkylning ska finnas oavsett. Varför kan man fråga sig, men det har inte med om det är öppet eller slutet system.
Säkerhetsventilen i villasystem brukar vara på 1,5bar. Sprängventil har man inte.
Säkerhetsventilen i villasystem brukar vara på 1,5bar. Sprängventil har man inte.
Vad har du fått det ifrån? Om du läser regelverken framgår det att det måste finnas skydd mot över tryck. Det kan lösas med ett öppet system eller säkerhetsventil. Dessutom måste det finnas skydd mot övertemperatur. Det är det som medför att man behöver nödkylning. Om man inte har vedpanna räcker det med en termosäkring som stoppar uppvärmningen.
Tyvärr hittade jag inte regeltexten nu. Jag får återkomma när jag hittat den. Du får gärna leta efter regelverket du också.
Nu hittade jag det.
Det står i BBR 8.52
aha ok jag har iaf ingen syr ventil och brandskyddkontrollen är godkänd varje gång den görs.
har endast en säkerhetsventil.
Kan tänka mig att det är olika från kommun till kommun ..
Men en säkerhetsventil är det krav på att det ska finnas på min panna av enligt brandskyddskontrollanten. Och den ska sitta på panna för att den inte ska gå avskärma.
Spelar ingen roll om man har öppet eller slutet system. måste sitta en sådan endå om det skulle vara någon som skruvar åt en kran någonstanns. så expansionskärlet inte är inkopplat.
själv så bygger jag efter det som är mest logiskt och fungerar. Inte alltid jag följer regelverket. För dom missar många detaljer. . tillexempel badrums reglerna, men d är en helt annan historia.
har endast en säkerhetsventil.
Kan tänka mig att det är olika från kommun till kommun ..
Men en säkerhetsventil är det krav på att det ska finnas på min panna av enligt brandskyddskontrollanten. Och den ska sitta på panna för att den inte ska gå avskärma.
Spelar ingen roll om man har öppet eller slutet system. måste sitta en sådan endå om det skulle vara någon som skruvar åt en kran någonstanns. så expansionskärlet inte är inkopplat.
själv så bygger jag efter det som är mest logiskt och fungerar. Inte alltid jag följer regelverket. För dom missar många detaljer. . tillexempel badrums reglerna, men d är en helt annan historia.
Ja. Om man har kran mellan panna och expansionskärl så måste säkerhetsventil finnas. Det skrev jag väl från början? I äldre anläggningar finns inte nödkylning. Vad jag kan hitta så ingår inget av vatteninstallationen i brandskyddsinspektionen. Sedan kanske de tittar på det ändå.
Läste igenom BBR och det står att man bör ha syr ventil vilket innebär skall om man inte löser det på annat lika säkert sätt. Det står så här : 8:52 Värmeinstallationer m.m. Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten samt övriga tryckbärande anordningar ska förses med säkerhetsanordningar som begränsar risken för personskador vid för högt tryck eller för hög temperatur i anläggningen. Allmänt råd Arbetsmiljöverket ger ut regler om tryckbärande anordningar samt om besiktning och användning av trycksatta anordningar. En sluten pannanläggning bör förses med expansionskärl. Ett slutet expansionskärl bör placeras så att uppvärmning av kärlet till följd av egencirkulation, konvektion och strålning undviks. Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten bör förses med säkerhetsventil som förhindrar att för högt tryck uppstår. En pannanläggning för drift med fast bränsle bör dessutom förses med termisk säkerhetsanordning som hindrar att högsta tillåtna vattentemperatur överskrids. När en panna förses med en termisk säkerhetsanordning som kräver kylning med vatten, bör installationen vara ansluten till en allmän va-anläggning. Alternativt kan den vara ansluten till en enskild va-anläggning som ger betryggande tillgång till vatten.D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Jag kommer inte att ha en SYR ventil utan en annan ventil som är billigare och ger en snyggare installation. Men är klart billigare. Men funktionen är samma.