Vad skulle ni rekommendera för tjocklek på reglar och isolering på ett nybygge(bostadshus) i Norrbotten?
170+45 eller 195+45. Vissa lägger den korsande isoleringen invändigt för att slippa ta hål i plasten vid tex. elinstallationer, men det måste ju bli betydligt mer tidskrävande vid skivor inv. samt om man skall ha stående panel utv. så måste man ju regla en ganska tjock luftspalt för att få fast panelen.

Jag valde 45+145+45. Eventuellt lägger jag elen i den innersta isoleringen och fuktspärren mellan innersta 45 och 145'an. Dvs, inifrån och ut:

-Gips
-Råspånt (verkstad, kommer fästa lite tyngre hyllor osv)
-45x45-läkt, isolering, elinstallationer
-diffspärr
-145x45 till stommen, isolering
-45x45-läkt, isolering
-utomhusgips eller annat vindskydd
-1"-läkt liggande eller stående beroende på hur du vill -ha panelen
-panel

Sedan körde jag på Roxulls Flexibatts. Helt underbart att jobba med. Skönt att slippa böket med rulle och den där fjädrande sidan funkade riktigt bra. Isoleringen hamnar på plats helt slät och fin. Fyller riktigt bra och sitter så pass bra av sig själv så man kan isolera tak underifrån om så skulle behövas. Rekommenderas!
Vet inte ifall detta var till någon hjälp. En del säger nog att 250mm isolering är overkill, men där uppe är det väl minst standard (bor själv i västernorrland).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.