Ja, på vintern finns det en risk att röret blir kallt eftersom det är kallt på vinden - då kan luften på väg ut kondensera mot insidan på röret.
Det finns färdig stenull monterad på nät som du installerar på utsidan av röret, eller så gör du något eget. Har för mig man brukar lägga 5-10cm.