Avlade idag ett besök på min bygghandel för att som jag trodde hämta ev. boka sprutan och plocka hem ett antal säckar lösull för ändamålet. Men så enkelt var det nu inte.Det är skriande brist i Sverige på isolering!
:eek:
Den förhållandevis lilla mängden lösull jag är i behov av skulle jag kunna få tidigast i JUNI! Vad det gäller vanlig byggisolering så som vanliga regelskivor är det tydligen så att det idag kvoteras ut till bygghandlarna i Sverige.

Först får dom stora hustillverkarna vad dom behöver. Stordrakarna till byggfirmor typ Skanska; NCC m.fl. får också sin del. Där efter skall marknaden utanför vårt fosterland födas. Först där efter får vi dela på vad som finns över och detta via kvotering. Detta läge råder tydligen oberoende av fabrikat.
Jag har räknat med att dessutom spruta "vinden" till senhösten.
Fick rådet att beställa lösull innan sommaren om jag med säkerhet skulle kunna spruta i höst. :cool:

Är det verkligen så att det är en brist på isolering i Sverige?
Eller är det tillverkarna som framkonstruerar brist för att kunna höja priserna?

Tillgång och efterfrågan........:confused:

Brist är det nog faktiskt för även de stora drakarna klagar högljutt om långa leveranstider....
Har hört att det bland annat beror på att systemet med utsläppsrätter faktiskt har börjat fungera - nu när fabrikanterna nått produktionstaket med de utsläppsrätter de fogar över måste de köpa fler för att kunna öka produktionen och det kostar pengar. Samtidigt har de tecknat långa prisavtal med drakarna på låga priser... Då är det billigare för dem att förlänga leveranstiderna istället....

Vet dock inte om det är helt sant eller enda orsaken......

/Ingenjören

Oj här spekuleras det friskt...
Vi går tillbaks till slutet av förra året.
Nu pratar jag bara om ett fabrikat men det är ungefär samma för alla.
1:
Alla regionschefer och distrikschefer fick göra en prognos hur mycket isolering som kommer säljas i sverige och övriga norden.
2:
Detta fördelades på de fabriker som tillverkar för den nordiska marknaden och då ser fabrikscheferna att det finns viss överkapacitet som de genast börjar sälja till länder utanför Norden, kanske Kanada och Frankrike? Kommer inte ihåg.
Man vill ju hålla fabriken igång.
3:
Byggandet exploderar i Norden och alla prognoser går åt pipan.
Då har fabrikerna redan skrivit avtal med Kanada och frankrike om att leverera viss volym och det går inte att komma ur.

Nu är det en kvotering som går ut på att man får köpa isolering baserat på vad man köpte förra året OAVSETT om man ringer från skanska. Ncc eller Nisses brädgård.
Inga utländska marknader prioriteras heller.
Det är inte bara isolering som drabbats utan även gips. stål och virke.

Man hoppas att den här byggboomen ska lugna ner sig lite snart så de goa hantverkarna och materialet räcker till igen :(

Precis som Styrman skrev, så gäller detta även alla andra byggmaterial också. Titta bara på vad som hänt med virkespriset det senaste 1-1½ året.

Byggmax priser som exempel:
När jag började bygga för knappt ett år sedan kostade råsponten 3,99 kr/lpm. Idag kostar den 5,65, d.v.s. mer än 40% uppgång!!! Samma procentsats verkar gälla genom hela virkessortimentet.

Jag är tacksam att jag redan har gjort mina inköp!

/ M.C.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.