Byggahus.se
jag ska isolera en vägg som är 150mm är det lika bra att andvänd en 100mm och en 50mm isolering eller enbart en 150mm isolering?
varför jag undrar är att jag har enmassa 100 och 50 över sen tidigare projekt.
och vart är det fuktspärren skall sitta på en vägg?
 
ingen som vet?
 
Jag skulle använda den isolering jag har. Är det någon skullnad måste den vara marginell. Om du skarvar, se till att få de olika lagren omlott.

Plastskiktet brukar man sätta så långt in som möjligt, mot den varma fuktiga luften. Sätter du den för långt ut riskerar du att luften kondenserar när den kyls ner.
 
tack för svaret
 
MathiasS skrev:
Jag skulle använda den isolering jag har. Är det någon skullnad måste den vara marginell. Om du skarvar, se till att få de olika lagren omlott.

Plastskiktet brukar man sätta så långt in som möjligt, mot den varma fuktiga luften. Sätter du den för långt ut riskerar du att luften kondenserar när den kyls ner.
Min namne har så rätt förutom i små saker..Men vill du uppnå en god isolering så skall skarvar minimeras såväl vertikalt som horisontellt. Det senare är svårt att undvika i en väggkonstruktion av konstruktionssjäl. Dock kan man avhjälpa det med skalmursisolering samt liggande reglar invändigt. Skalmursskivan är klart mer effektiv än liggande regling. Det senare har dock fördelar vid instalaltioner men det är en helt annan pilsner....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.