Hej jag har precis installerat en ny ackumulatortank 3m3.finns det nån som har nåt bra förslag på hur man kan isolera den bäst? Har hört talas om något slags skum man kan spruta på polyuretan . mvh M

Hej

Bygg in den i en låda, ös på med gullfiber lösull

matab skrev:
spruta på polyuretan . mvh M
Jag TROR inte det är något man gör själv.. Utan det gör nog proffs..

Enlast är ju som sagt var bygg en låda och ös på med lösull.

jämför skillanderna med glasull & Stenull.. tror stenull är föredra då det garanterat kan grejja en högre temp.. vet att det finns glasull som inte grejar mer än 70 grader.. om det gäller glasull i lösull´s form vet jag inte..

Brinner gör det förvisso inte men det faller sönder då bindingsmedlet försvinner av värmen..

OBS! spekulativt:

Borde väl funka att bygga en låda å fylla med poly-skum också!? Tänk bara på att skummet (åtminstone det jag sett användas) expanderar när det härdar, så en full låda kan bli väldigt full efter ett tag...

Polyuretan isolerar va 50% bättre än ull har jag för mej.

Berätta gärna hur det gick om du provar!

ang. mineralullsalternativet: Är det inte smidigare att packa in tanken i skivor? Enklare att demontera.

Hej! tack för tipsen. fick en offert från en firma i Odensbacken skulle gå på 12000:- + moms att spruta tanken med skum. Lät lite dyrt, så jag köpte mineralull på rulle och la på 10cm på sidorna runt och drog fast med najtråd,på toppen la jag 40cm. ser inte så snyggt ut men får duga till sommarn. Verkar hålla värmen skapligt får elda varannan dag ner till -3grader inklusive tappvarmvatten. mvh M.

Jag ska nog testa själv, men måste bygga huset och köpa tanken först...

matab skrev:
Hej! tack för tipsen. fick en offert från en firma i Odensbacken skulle gå på 12000:- + moms att spruta tanken med skum. Lät lite dyrt, så jag köpte mineralull på rulle och la på 10cm på sidorna runt och drog fast med najtråd,på toppen la jag 40cm. ser inte så snyggt ut men får duga till sommarn. Verkar hålla värmen skapligt får elda varannan dag ner till -3grader inklusive tappvarmvatten. mvh M.
Du skulle kunna lägga på yttligare 20 cm på sidorna & yttligare 10 cm på toppen utan att skämmas.. Rören till & från tanken ska givet vara isolerade dom med..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.