Ventilation är ett tvåeggat vapen. Är det fuktigare ute än inne som det nu ofta är på varma vintrar så ventilerar du in fukt på vinden. Istället rekommenderar man att sätta igen fot och nock och ersätta det med styrbar ventilation. På det viset kan du öppna och stänga beroende på vad som är gynnsamt för klimatet på vinden.F Fredrik K80 skrev:
Ok, då kan det kanske funka. Jag tror också som många andra, att det är dumt att ta upp takfotsventilation. Sådan går ju inte att styra på något sätt. Åtminstone skulle jag avvakta det först, isolera, och sedan mäta luftfuktigheten där uppe under ett år. Endel gör ju som en del av åtgärden, när de får fukt, att de sätter igen takfotsventilationen. Sedan sätter in styrbar ventilation, ibland kombinerat med värmekabel eller vindsavfuktare. Jobbigt att behöva sätta igen den igen när du precis tagit upp den.F Fredrik K80 skrev:
Produkter som diskuteras: "vindsavfuktare"
DryAttic vindsavfuktare Drybox
Avfuktar 10-100 m² vind
14 999 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden