Byggahus.se

isolering vind sågspån + gullfiber?

1. F
    Medlem Nivå 1
    Har en enplansvilla där det ligger sågspån på vinden. Under sågspånet verkar det ligga någon form av tjärpapp. På den del av huset som används som boyta har förra ägaren tillägsisolerat genom att spruta något som heter granfibergranulit (antar att det skall vara ett naturmaterial av samma typ som sågspån). Men på den del av huset som är biyta har man inte sprutat något utan där ligger det endast lite sågspån.

Min fundering är:

På vinden ligger det ett antal (10) rullar med gullfiberisolering av olika sorter, någon är gammal och täckt med någon form av svart papp, någon är vanlig gul.

Kan jag rulla ut dessa ovanpå sågspånet eller riskerar jag att det då kommer att bindas fukt i sågspånet?

Så vitt jag har kunnat se och känna är spånet torrt idag, vinden är kall och ventileras via takfoten. Huset är byggt i början på 60-talet, trästomme med tegel. Taket är bytt för cirka 15 år sedan.

Hoppas att någon kan bidra med lite synpunkter.

2. V
    Medlem · Nivå 6
    Det skall nog inte bli något problem. Så är det i gjort i mitt hus. Visserligen byggt på 1860-talet, men tilläggsisoleringen kom upp på 1960-talet och hittills har det inte hänt något negativt.
    Isoleringen som är klädd med svart papper skall ligga högst upp med pappsidan upp.