Hej alla kunniga. Fått väldigt god hjälp här förut och provar igen.
Jag håller på att bygga ett förråd på gården som ska vara isolerat och med värme (iallafall på vintern) på sommaren tänker jag att det inte behövs.
Det ska isoleras med 145mm skivor har jag tänkt, väggar golv och tak. Tanken var mineralull.
Nu till min fråga, ångspärr eller inte ångspärr? Chat gpt säger ångspärr i både tak vägg och golv. Stämmer detta?
Finns det andra alternativ?
Min ursprungliga tanke var utifrån. Ytterpanel>vindpapp>isolering>osb>gips.
Golv hade jag tänkt asfaboard>isolering>trägolv
Tak tänkte jag innertak och isolering liggande ovanpå bara.
Vad säger ni? Hur borde jag göra?
Jag vill ha röta efter några år.
Räcker det kanske med en ventil som går igenom väggen?
Tack på förhand!
Jag håller på att bygga ett förråd på gården som ska vara isolerat och med värme (iallafall på vintern) på sommaren tänker jag att det inte behövs.
Det ska isoleras med 145mm skivor har jag tänkt, väggar golv och tak. Tanken var mineralull.
Nu till min fråga, ångspärr eller inte ångspärr? Chat gpt säger ångspärr i både tak vägg och golv. Stämmer detta?
Tack på förhand!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Om du skall kallställa så säger jag ångbroms istället för spärr.91caps skrev:
Hej alla kunniga. Fått väldigt god hjälp här förut och provar igen.
Tack på förhand!
Det finns lite olika skolor, men riskerar man omvänd kondenspunkt så förordar jag broms. Den är inte så mycket dyrare på en liten byggnad heller.
En liten sak på panelen dock: Glöm inte luftspalt: dvs: Ytterpanel, luftspalt, vindpapp, isolering, ångbroms, osb, gips
Och i tak: Yttertak, spont, luftspalt, vindpapp, isolering, ångbroms, innertak
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
Taket är ett så kallat sadeltak så min tanke var att spika innertak i botten på takstolarna och sedan lägga ett jämt lager isolering ovanpå. Och ha ett utrymme med bara luft mellan råspont och isolering.Men borde jag ha ångspärr mellan isolering och innertak? Eller göra på något annat sätt?klaskarlsson skrev:
Om du skall kallställa så säger jag ångbroms istället för spärr.
Det finns lite olika skolor, men riskerar man omvänd kondenspunkt så förordar jag broms. Den är inte så mycket dyrare på en liten byggnad heller.
En liten sak på panelen dock: Glöm inte luftspalt: dvs: Ytterpanel, luftspalt, vindpapp, isolering, ångbroms, osb, gips
Och i tak: Yttertak, spont, luftspalt, vindpapp, isolering, ångbroms, innertak
[bild]
[länk]
Annars är taket ut enligt din beskrivning.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Mellan isolering och innertak bör du ha en ångspärr/ångbroms.91caps skrev:
Taket är ett så kallat sadeltak så min tanke var att spika innertak i botten på takstolarna och sedan lägga ett jämt lager isolering ovanpå. Och ha ett utrymme med bara luft mellan råspont och isolering.Men borde jag ha ångspärr mellan isolering och innertak? Eller göra på något annat sätt?
Annars är taket ut enligt din beskrivning.
Du kan köra utan, kan funka bra, särskilt i förråd och byggnader som inte fuktbelastas så mycket, men det är ingen ide att sätta det i väggarna om du inte har det i taket skulle jag säga. Varm luft stiger, och varm luft har mkt fukt, så taken kommer utsättas mer än väggen.
Klicka här för att svara