Byggahus.se

Isolering uterum golv och tak

1. N
    Medlem · 1 inlägg

Norrgårds

Medlem
    Vi håller på att bygga uterum, glaspartiera är vår/höst, och vi kommer värma upp det med en braskamin.
    Nu till frågorna: Uterummet byggs på träbjälklag på plintar, och jag har haft en fundering på att isolera med 100mm frigolit och en 45mm mineralull uppepå mot golv. Tanken med frigoliten är att täta det med fogskum och med det få det fukttätt underifrån, och mineralullen för att det ska ligga mot golskiva/trägolv. Är det rätt tänkt? Kan man använda golvsånskiva i uterum som värms upp ibland? Alt spåntat trägolv?

Taket som är ett sadeltak öppet mot nock, råspont med takplåt på. Hur isolerar man det bäst? Jag har tänkt 100alt145 mineralull med luftspalt, dock så finns det ingen luftspalt vid nock då limträ balken i nock går mot råsponten, hur gör man då? För visst måste man ha luftspalt? Innertak blit målad spontad Ytterpanel.

2. Skee
    Medlem · 2 inlägg

Skee

Medlem
  3. fresve
    Medlem · Jönköping · 1 555 inlägg

fresve

Medlem
    Hur gjorde ni med taket? Jag har tänkt låglutande tak med regel/råspont/papp, hur ska man isolera mellan reglarna, och hur tänker man kring ångspärrar med mera??
    Högsta punkten är mot husets fasad.

4. Skee
    Medlem · 2 inlägg

Skee

Medlem
    i taket körde jag vanlig Kanalplast, 50mm från willabgarden. u värde på 0,8.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.