2 310 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Isolering upp i nock räkna ut sd värde
Hej! Vi har en övervåning som vi ska isolera upp till nock i ett 20 tals hus.
Tänkte använda cellulosa isolering och en ångbroms med sd värde 23.
Kommer göra en luftspalt från takfot till takfot och funderar på luftspaltskiva bewi. På den stod det Genomströmningsarea: ca 200cm²/m. Har den 0.2 i sd värde?
Tack för svar
Tänkte använda cellulosa isolering och en ångbroms med sd värde 23.
Kommer göra en luftspalt från takfot till takfot och funderar på luftspaltskiva bewi. På den stod det Genomströmningsarea: ca 200cm²/m. Har den 0.2 i sd värde?
Tack för svar
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Sd-värdet har jag för mig handlar om fukt, materialets ångmotstånd. Ju högre värde desto ”tätare” 
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Som bossespecial skriver så står Sd värdet för materialets ånggenomgångsmotstånd och uttrycks i meter (m). Sd-värdet motsvarar tjockleken hos det skikt stillastående luft som har samma ånggenomgångsmotstånd som materialet i fråga. Googla inte på Sd värde för då får du bara knepiga svar. Den uppgift på genomströmningsarea som du har är ett mått på luftspaltskivans kapacitet parallellt med taket. Dess Sd värde (som säkert är mycket lågt) beskriver ånggenomgångsmotståndet vinkelrätt mot taket.
Okej tack för svar. Det är det man skulle vilja ha reda på vad det är för sd värde på dessa luftspaltskivor. Om det funkar med en ångbroms med sd värde över 20. Har tagit kontakt med företaget som tillverkar och även bauhaus som säljer men inget svar. Är det någon som vet generellt på cellplast om det är lågt? Det skulle väl även funka med boardskivor, tror det var någon som skrev ungefär 2.5 i sd värde på dom. Då skulle det också kunna funka
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man brukar säga att skillnaden i ångtäthet mellan materialet på insidan (ångbromsen) och det på utsidan (luftspaltsbildande) bör vara minst en faktor 5. Om bewi skivorna är gjorda av cellplast (vilket jag inte visste) har de antagligen för högt ångmotstånd för att vara lämpliga ihop med ångbromsen. Det finns en liknande produkt som är någon sorts wellpapp och som borde passa bättre i ditt fall.
Klicka här för att svara