Jag håller på att riva ut ett gammalt pannrum. Upptäckte att betongplattan (oisolerad) lutar utåt vilket gör att syllen ligger nästan dikt mot plattan i ena änden och har ett mellanrum på ca 50mm på motsvarande sidan. Ser ut så här där avståndet är störst:
Hålen man ser till utsidan där har det legat syllklossar som var kilade från utsidan. Jag har försökt fylla igen det med betongcement som jag blandade hårt och fyllde i spritspåsar (gick bara fylla från insidan pga altaner o.dyl som är i vägen från utsidan). Var ett jäkla jobb och det blev okej-tätt men tjuvdrar så klart lite då det är svårt att få heltätt.
Har pallat upp med nya träklossar och satte syllpapp runt cellplasten. Det tjuvdrar lite i de gamla hålen, och där till min fråga. Det hade varit optimalt att fylla upp med fogskum men fogskum suger ju vatten och fukt som en svamp. Så vad kan man fylla med istället? Något expanderade som tål fukt? Och inte transporterar fukt? Att bara fylla springor och skarvar med byggfog är det alternativet jag har nu.
Det ska bli badrum där, så det ska bilas ut/grävas ut och isoleras om med antingen isodrän eller cellplast. Sen gjuta in vattenburengolvvärme i nya golvet.
Tacksam för förslag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålen man ser till utsidan där har det legat syllklossar som var kilade från utsidan. Jag har försökt fylla igen det med betongcement som jag blandade hårt och fyllde i spritspåsar (gick bara fylla från insidan pga altaner o.dyl som är i vägen från utsidan). Var ett jäkla jobb och det blev okej-tätt men tjuvdrar så klart lite då det är svårt att få heltätt.
Har pallat upp med nya träklossar och satte syllpapp runt cellplasten. Det tjuvdrar lite i de gamla hålen, och där till min fråga. Det hade varit optimalt att fylla upp med fogskum men fogskum suger ju vatten och fukt som en svamp. Så vad kan man fylla med istället? Något expanderade som tål fukt? Och inte transporterar fukt? Att bara fylla springor och skarvar med byggfog är det alternativet jag har nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska bli badrum där, så det ska bilas ut/grävas ut och isoleras om med antingen isodrän eller cellplast. Sen gjuta in vattenburengolvvärme i nya golvet.
Tacksam för förslag
Fogskum suger väl inte vatten, eller har jag helt fel??? Om du vill täta med betong kan du använda din sprits-metod och förlänga med ett 25 mm VP-rör så når du bra utan att behöva krångla för mycket. Tejpa fast en ordentlig platssäck mot VP-röret och börja pumpa betong! Jag brukar använda klinkerfix till sådant. Fixet är smidigt att jobba med och fungerar fint för dekor-ändamål men har inte så bra hållfasthet, men det är ju inget problem här.
Behövs inte ventilationen då, eller löser du det på annat sätt?
/Fredrik
Behövs inte ventilationen då, eller löser du det på annat sätt?
/Fredrik
Ventilationen var mer en tanke om att man ofta tätar lite för mycket. Det ligger ju en syll där som ju ska hållas torr förhoppningsvis. De är ju lite småknepiga att byta har jag hört
Stängs den in utan ventilation så kommer fukt från grunden att göra den lite svampig om några år(tionden). Det kanske inte är något problem alls, men du bör tänka på det innan du tätar hålet. Det är svårt att se på bilderna om just det hålet behövs för ventilation.
Jag förstår. Just nu kommer fuktig kall utomhusluft in (och så vill jag stänga ute råttor och möss) som kondenseras och den vill jag bygga bort. Men tanken är god Det har säkert klarat sig så länge just pga att det ventilerats så bra. Även om det var en felkonstruktion från början, trä direkt mot syllen är en dålig idé.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Lerklina.
Beprövad metod att vindtäta insida av grunder som är fuktsäker.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6542295
Beprövad metod att vindtäta insida av grunder som är fuktsäker.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6542295
Klicka här för att svara