Behöver några grundläggande kunskaper vid nybygge.
Funderar på att köpa en utländsk husbyggsats i lättviktstål.

1. Finns det något sätt att få ett godtagbart isolerings U värde i en vägg som endast är 15cm? Finns det någon extra effektiv isolering?

2. Finns det någon konkret lag som stoppar ett bygge när isoleringen eller det totala hus u-värdet är för högt, eller får jag bestämma själv hur bra eller dålig värmeisolering jag vill ha?

3. Finns det någon möjlighet att använda 2-glasfönster i Norra Sverige. Automatisk katastrof eller till och med olagligt?

4. Kan man kompensera dåligt isolerade väggar och fönster med superisolerade tak och golv.

Tacksam för tips och råd.

ryggen skrev:
Behöver några grundläggande kunskaper vid nybygge.
Funderar på att köpa en utländsk husbyggsats i lättviktstål.

1. Finns det något sätt att få ett godtagbart isolerings U värde i en vägg som endast är 15cm? Finns det någon extra effektiv isolering?

2. Finns det någon konkret lag som stoppar ett bygge när isoleringen eller det totala hus u-värdet är för högt, eller får jag bestämma själv hur bra eller dålig värmeisolering jag vill ha?

3. Finns det någon möjlighet att använda 2-glasfönster i Norra Sverige. Automatisk katastrof eller till och med olagligt?

4. Kan man kompensera dåligt isolerade väggar och fönster med superisolerade tak och golv.

Tacksam för tips och råd.
1) Nej det blir svårt.

2) Ja boverkets byggregler BBR http://www.boverket.se/upload/publi...993_57_med_andringar_till_och_med_2002_19.pdf Kap 9.

3) Glasfönster går att ha i Norrland det finns lågenergifönster med endast 2 glas.

4) Ja till viss del inom ramarna för BBR

Du måste göra en energibalansberäkning för ditt specifika hus det går inte att säga ett generellt Uvärde på enskillda byggdelar.

Ny BBR är på väg i den finns generella U-värden att använda och då behöver man inte göra energibalansberäkning. Det generella U-värdet för vägg blir då 0,16W/m²K vilket motsvarar ungefär 30cm väggtjocklek med mineralull.

Var inte dumsnål isolera mera!!!!!!

/Patrik

ryggen skrev:
´

Polyuretan verkar i alla fall vara betydligt bättre än mineralull:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50346/2#2

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.