Hej,

Har läst en hel del angående fukt, isolering och ventilation, men har fortfarande inte kommit fram till en komplett lösning. Att det råder delade meningar gör inte saken lättare.

I nuläget har jag ett garage byggt på en gammal maskinhall av trä. Väggarna är inifrån 13mm gips¨=> 21mm råspont=>120mm uniskiva=>förhydningspapp (vissa glipor finns eftersom den är lagd innanför den befintliga brädfodringen mellan reglar och tvärreglar etc.).=>25mm brädfodring utan luftspalt.

Taket inifrån; gips=> gles=>95 uniskiva=>95 byggmatta med papper. (har även snedtak där jag använt 170mm uniskiva, förhydningspapp, 150mm luftspalt, plåttak utan underlag).

Jag håller 16grader på våren, hösten och vintern. Under varma sommardagar kör jag i vissa perioder med AC ned till 22 grader.

Bilder på bygget finns i denna tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=30984&postdays=0&postorder=asc&start=0

Frågorna:

*Jag skall byta till nytt plåttak och brädfodringen på väggarna, på så sätt kan jag även komma åt och rätta till ev. byggfel jag gjort. Ska jag montera in plast eller dylikt under nuvarande isolering? Lite rädd att träreglarna får agera fuktledare om jag sätter plast mellan dom och inte på dom, jag har inte tänkt riva insidan om inte jag får stora problem.

*Vad bör jag ha under det nya taket? kondensväv eller dylikt?

*Funderar på att riva ned den gamla brädfodringen och montera en pappersklädd 30mm fasadskiva, spikläkt för luftspalt och sedan brädfodring på det. Anledningen skulle vara att få ett tätare vindskydd samtidigt som jag skulle få bort stora köldbryggor (har 100x100mm reglar i väggarna). Låter det som en bra idé?

*Jag skall även bygga en ny byggnad i anslutning till den gamla, samma klimatförhållanden. Till väggkonstruktionen tänkte jag även där i så fall använda gips, råspont, 120mm mineralull+30mm fasadskiva. Bör man använda vindväv eller plast på insidan för att minska risken för diffusion och konvektion?

*I taket använder jag ju i nuläget endast gips och sedan isoleringen direkt på, är det vettigt att lägga plast mellan takreglarna och sedan lägga tillbaka isoleringen igen, eller utsätts dom befintliga reglarna då för större fuktpåverkan inifrån?
Skulle man kunna måla ett par lager extra med PVA-latexfärg för att åstadkomma ett bättre tätskikt inifrån (har 2lager nu)?

* I det befintliga snedtaket funderar jag på att lägga ytterligare en pappersklädd isoleringsmatta på 170mm isoleringen, 45 eller 95mm. Ska man då ta bort förhydningspappen som ligger där nu? (för att inte täta för mycket utvändigt i jämförelse med innertaket tänkte jag).

*Bör jag använda plast i det nya garaget där jag kan komma åt att täcka hela insidan på reglarna?

Långt inlägg, hoppas ni orkar läsa allt. :)

MVH/
SM

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.