Oldboy Oldboy skrev:
Är det inte en trossbotten?
Om huset har krypgrund så menas normalt att det är en trossbotten med luft (=kryputrymme/kryphöjd) under, innan marken tar vid. Kan inte tänka mig att man lagt isolering och träbjälklag direkt på marken.

Under förutsättning att det är en normal trossbotten med krypgrund under så går det att isolera under trossbotten där rören går för att isolera dem mot kylan underifrån. Sedan bör som tidigare nämnts ingen isolering läggas ovanpå.

Ett grundproblem är att det kommer in smågnagare i trossbotten, och, som pulveriserat isoleringen under rören så att kylan kommer åt, samt skapat vindtunnlar för polarkylan att dra igenom isoleringen.

Med tanke på att det finns smågnagare i trossbotten, och att sopskåpet inte har ngt tätt golv - har ni inte problem med de små liven inne? Det kommer ni i så fall att få om dörrarna till sopskåpet lämnas öppna.

Dags att börja leta efter en lucka in till krypgrunden.

God jakt.
Finns ingen lucka till krypgrunden. Så det är inte mycket mening med att leta.
Har aldrig haft problem med möss som springer i bostaden. Det var när rörmokaren var här som vi upptäckte mus spillning i isoleringen där rören befinner sig. Har aldrig funnits mus spillning någon annanstans i bostaden. Ja jag är också förvånad över detta faktum. Har heller aldrig sett en enda mus. Har knappt hört något heller. Så dom verkar hålla till på ställen där man ej ser dom små rackarna.

Precis så. Mössen bildar små gångar i isoleringen så det blåser kallt igenom. Men verkar vara hopplöst att bli av med dessa små objudna gäster:( Man har sagt till mig att jag kommer få svårt att bli av med dom permanent. Dom tar sig in överallt. Spelar tydligen ingen roll hur mycket man än tätar. Och att alla hus har problem med besökande möss.....:cry:

Låter ju sannerligen inget roligt alls. Jag avskyr katter,men sist och slutligen får jag nog skaffa en ändå....:devilish:

P
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
att alla hus har problem med besökande möss.....:cry:

Låter ju sannerligen inget roligt alls. Jag avskyr katter,men sist och slutligen får jag nog skaffa en ändå....:devilish:
Katter är mycket fina djur :love:

När vi flyttade till vår stuga blev katterna plötsligt väldigt tjocka och åt knappt mat inomhus första året :oops:

När vi sen byggde om såg vi hur mycket möss som funnits i trossbotten! Ska se om jag kan hitta någon bild..

Öppnad trossbotten med isolering och spår efter möss, inklusive nerslitna material och pappersrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad trossbotten i en stuga visar isolering och mössens spillning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat av moderator:
Erik_Hansson skrev:
Katter är mycket fina djur :love:

När vi flyttade till vår stuga blev katterna plötsligt väldigt tjocka och åt knappt mat inomhus första året :oops:

När vi sen byggde om såg vi hur mycket möss som funnits i trossbotten! Ska se om jag kan hitta någon bild..

[bild] [bild]
Oj. Ja där har mössen haft ordentliga kalas. Lyckades katterna utrota alla möss,så ni slapp dem permanent?
Det skulle ju vara hemskt trevligt i såfall.

När jag var barn hade farmor en urmysig katt som jag knöt starka band till. Han var mycket speciell,och det lades en bra grund för att jag skulle tycka om katter även som vuxen.

Men tyvärr jämförde jag alla katter med denna herre,så jag fick till slut för mig att alla katter var som han. Och den illusionen vaknade jag snabbt ur när jag inte alls hittade någon katt som var som farmors.:rolleyes:

Som sagt det skulle vara intressant att veta om ni blev av med alla möss sedan,när katterna ätit upp dem?:devilish:

Man kan inte bli av med möss permanent. De finns i naturen och söker sig in i husen när kylan kommer. Men man kan lära sig var de kommer in även om man tätar och sen rigga med fällor. Är inte många ställen de kommer in hos oss till men vi sätter fällor i närheten och det är alltid jackpot. Möss är inte så smarta som råttor.

P
Jodå, inga fler möss i sikte huset. Men jag är säker på att de kommer tillbaks om katterna försvinner, även om jag tätat noga runt om.

• Gilla
Husköpare 8
  • Laddar…
Väldigt ofta tar de sig in via taket. De gillar att bo under takpannorna. Vi är heller inte beredda på att de kommer in den vägen. Moderna budgettak utan råspont är värst.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Jodå, inga fler möss i sikte huset. Men jag är säker på att de kommer tillbaks om katterna försvinner, även om jag tätat noga runt om.
Får jag fråga vad ni har tätat med för material?

J justusandersson skrev:
Väldigt ofta tar de sig in via taket. De gillar att bo under takpannorna. Vi är heller inte beredda på att de kommer in den vägen. Moderna budgettak utan råspont är värst.
Jag har ju inte något modernt tak,så då ska dom väl ej ta sig in den vägen på mitt hus i allafall:p

P
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Får jag fråga vad ni har tätat med för material?
Alla större springor med nytt trä. Övriga springor med MS Polymer/Multibond. Själva isoleringen bytte vi ut mot ny glasull.

Musband och liknande kan behövas mellan ytterpanel och vindpappen. Vi har inte det.

Erik_Hansson skrev:
Alla större springor med nytt trä. Övriga springor med MS Polymer/Multibond. Själva isoleringen bytte vi ut mot ny glasull.

Musband och liknande kan behövas mellan ytterpanel och vindpappen. Vi har inte det.
Och glasullen placerades mot grunden? Ytterpanel är väl väggarna? Man river alltså ner hela väggen/väggarna för att täta för mössen? Glasull i väggarna med?
Ursäkta dum fråga,men som nybörjare vill jag veta precis allt om detta:D

Du får läsa på lite mer om hur trähus är konstruerade.
Lite förenklat borde det se ut så här nerifrån och upp:
- marken
- kryputrymme några dm
- trossbotten av 1 tum tjocka brädor
- golvåsar 6-7 tum höga och 2 tum breda (en sån syns på din bild) med isolering mellan
- undergolv av 1 1/4 tum tjocka brädor eller 22mm spånskiva
- golvets ytskikt

Vattenrören ska ligga så långt upp som möjligt i isoleringen så dom inte hamnar på den kalla sidan.

m201_3d_1138px_utansiffror_0.gif

• Gilla
Husköpare 8
  • Laddar…
P
  • Gilla
Husköpare 8
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du får läsa på lite mer om hur trähus är konstruerade.
Lite förenklat borde det se ut så här nerifrån och upp:
- marken
- kryputrymme några dm
- trossbotten av 1 tum tjocka brädor
- golvåsar 6-7 tum höga och 2 tum breda (en sån syns på din bild) med isolering mellan
- undergolv av 1 1/4 tum tjocka brädor eller 22mm spånskiva
- golvets ytskikt

Vattenrören ska ligga så långt upp som möjligt i isoleringen så dom inte hamnar på den kalla sidan.

[bild]
Tack för svar samt bild.
Jag läser och ser att då är ju mina vattenrör rätt placerade under diskbänken. Rören ligger mycket riktigt som du skriver långt upp i isoleringen. Förutom på denna punkt där rören ligger mot träbjälken eller "golvåsen".

Erik_Hansson skrev:
Det är rätt mycket information om hus på Träguiden om detta

[länk]
[länk][bild]

[länk]
[bild]
Tusen tack för länken till denna hemsida Träguiden. Finns mycket matnyttigt för mig som nybörjare att läsa.
Såg bland annat att det stod att det ska finnas en inspektionslucka ner till grunden. En sådan finns ej i mitt hus. Får väl såga upp en sådan i framtiden.

Tack åter igen för länken. :D

V vectrex skrev:
Jag tror inte det finns några idiotsäkra recept. Vart går rören? Bäst är ju att se till att mösen inte kan ta sig dit som rören går. Det låter lite märkligt med att isolera rören, normalt drar man rören på den varma sidan om isoleringen i väggen eller golvet och rören har ingen egen isolering. Går rören genom ett kallt utrymme så kommer de frysa oavsett isolering, isoleringen förlänger bara tiden det tar tills dess att det fryser.
Går rören igenom ett kalt utrymme på exempelvis 20cm så kan man isolera kanske runt 40cm i diameter, så kommer det inte frysa efter som det finns två varma utrymmen vid varje sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.