38 032 läst ·
59 svar
38k läst
59 svar
Isolering som möss ej kan ta sig igenom?
Tack för ditt svar. Det är sådana här saker jag behöver få höra.T tompaah7503 skrev:Du måste förstå en sak och det är att det finns ingen isolering som hjälper om man inte samtidigt tillför värme på något sätt.
Om dina rör går på sådant sätt att de inte får värme någonstans ifrån, exempelvis läckage av värme från ditt uppvärmda hus, så kommer de så småningom att frysa om vattnet står still ändå även fast de är isolerade.
Isolering fördröjer kylan, men den skapar inte värme.
Tänkte på värmekabeln som föreslogs tidigare. Finns inte risk att mössen totalt kommer att festa loss på en sådan, så jag får köpa en ny i framtiden?
Man ser bara små bitar av din installation och ingen helhet. Men åtminstone på de bilder du lagt upp hade jag försökt att inte ha isolering ovanför rören, utan bara tätat nedåt.
På det sättet kommer rören att värmas av spillvärme från huset om de är exponerade uppåt. Neråt är det desto viktigare att du tätar ordentligt och även mot drag, om där drar någonstans. Du kan använda den befintliga isoleringen och fördela om den lite.
På det sättet kommer rören att värmas av spillvärme från huset om de är exponerade uppåt. Neråt är det desto viktigare att du tätar ordentligt och även mot drag, om där drar någonstans. Du kan använda den befintliga isoleringen och fördela om den lite.
Husköpare 8 skrev:
Allt vatten frös. Det var enbart kallvattnet i köket som fungerade när jag tog hit rörmokaren. Rören är koppar rör antar jag? Jag har lagt in två bilder,så ni kan se hur det ser ut,i både kök och rummet där toan är.
Det var ju någon här som sa att när man isolerar mot grunden,bör man ej ha mineralull/stenull?
Det är ett trähus från 30-talet. Norrland.
Allt vatten frös? Hur vet du det. Det räcker med en liten ispropp på ett enda ställe på inkommande vatten så kommer du inte kunna spola vatten någonstans, varken varmt eller kallt.
Eftersom du kunde spola kallvatten i köket så har alltså inte inkommande vatten frusit utan det är senare i kedjan. Det vi vet nu är att varmvattnet har frusit på något ställe, troligen strax efter varmvattenberedaren eftersom varmvattnet inte fungerade någonstans (teoretiskt kan det såklart ha frusit på flera ställen efter att det grenat av sig, men det går inte att veta just nu). Dessutom har kallvattnet till toaletten frusit. Du måste ta reda på var det fryser och åtgärda där, alternativt åtgärda rören längs hela sin längd. Det handlar om att du ska isolera mot kylan, det bästa är om rören går så nära den varma sidan som möjligt med så mycket isolering mot den kalla sidan som möjligt, mot den varma sidan ska du inte isolera rören, det kan i värsta fall göra det sämre än det är nu.
Då är problemet detta, att om jag ska täta neråt,under rören,så blir det svårt.. Rören ligger direkt på den kalla marken,så det blir svårt att komma åt att täta mot grunden. Hur gör man i detta fallet? Inte undra på att rören frös,när dem ligger så direkt på backen. Och eftersom jag har köksskåpet stängt,så blir det kallt under diskbänken. Då får jag ha köksskåpet öppet hela tiden,så husvärmen kommer in under diskbänken. På så sätt kan jag få värme in i köksskåpet,men inte så kul att ha skåpet öppet,när man tar hem gäster texT tompaah7503 skrev:Man ser bara små bitar av din installation och ingen helhet. Men åtminstone på de bilder du lagt upp hade jag försökt att inte ha isolering ovanför rören, utan bara tätat nedåt.
Så jag behöver inte byta ut isoleringen? Var någon som sa här innan att den typen av isolering jag har,bör ej användas direkt mot grunden för den drar åt sig fukt?
Rörmokarn sa att vattnet frusit strax efter varmvattenberedaren i ett T-rör som ligger mot grunden. Så där kan du absolut ha rätt. Det var tydligen två isproppar. En vid T röret och den andra i köksskåpet i röret mot marken.V vectrex skrev:Allt vatten frös? Hur vet du det. Det räcker med en liten ispropp på ett enda ställe på inkommande vatten så kommer du inte kunna spola vatten någonstans, varken varmt eller kallt.
Eftersom du kunde spola kallvatten i köket så har alltså inte inkommande vatten frusit utan det är senare i kedjan. Det vi vet nu är att varmvattnet har frusit på något ställe, troligen strax efter varmvattenberedaren eftersom varmvattnet inte fungerade någonstans (teoretiskt kan det såklart ha frusit på flera ställen efter att det grenat av sig, men det går inte att veta just nu). Dessutom har kallvattnet till toaletten frusit. Du måste ta reda på var det fryser och åtgärda där, alternativt åtgärda rören längs hela sin längd. Det handlar om att du ska isolera mot kylan, det bästa är om rören går så nära den varma sidan som möjligt med så mycket isolering mot den kalla sidan som möjligt, mot den varma sidan ska du inte isolera rören, det kan i värsta fall göra det sämre än det är nu.
Som jag skrev till "tompaah7503" så hur får jag in isolering under rören när dom ligger direkt mot marken?
På ett ställe i köksskåpet finns en trälist av något slag. Den sitter benhårt,och rubbas ej.Skickar med en bild.major_tom skrev:
Det är en träbjälke som det är sågat i för att rören ska få plats,ser det ut som.Jag lyfte lite på isoleringen och fann då att det är ett långt djupt hål rätt ner..Men det ser ut att vara trä ända ner. Får ta bort allt ull och se hur långt ner hålet går. Skickar en bild där jag vinklar så ni ser att det är som en träbjälke ända ner.major_tom skrev:
Jag får ta och gråtta ner mig i detta när jag köpt ett par ordentliga handskar. Just nu har jag ingen lust att gräva mera i detta.
Skåpet får stå öppet så länge,så får jag ta tag i detta sedan. Jag är lite buskablyg av mig,så jag har inte vågat gräva i detta innan.
Men nu blev jag riktigt nyfiken på hur långt ner jag kan komma under isoleringen,och vad det är för typ av mark där.
Fortsättning följer....
Skåpet får stå öppet så länge,så får jag ta tag i detta sedan. Jag är lite buskablyg av mig,så jag har inte vågat gräva i detta innan.
Men nu blev jag riktigt nyfiken på hur långt ner jag kan komma under isoleringen,och vad det är för typ av mark där.
Fortsättning följer....
Jag inser nu att jag är ovan vid att uttrycka mig i byggsammanhang,eftersom jag är en sådan nybörjare på detta haha.useless skrev:
Ber om ursäkt om jag uttrycker mig otydligt.
Jag trodde att rören låg mot marken hela vägen,eftersom rören ligger mot träbjälken på ett ställe. Men sedan när "major_tom" frågade vad som finns under rören fick jag anledning att ta bort ullen på ett annat ställe för att titta efter.och la då märke till att det finns ett djupt hål rätt ner.
I detta läge beslutade jag mig för att jag måste rota i detta en annan gång,för att rota i detta utan ordentlig bygg klädsel känns inte som en bra ide´.
Hoppas jag var tydligare nu
Är det inte en trossbotten?
Om huset har krypgrund så menas normalt att det är en trossbotten med luft (=kryputrymme/kryphöjd) under, innan marken tar vid. Kan inte tänka mig att man lagt isolering och träbjälklag direkt på marken.
Under förutsättning att det är en normal trossbotten med krypgrund under så går det att isolera under trossbotten där rören går för att isolera dem mot kylan underifrån. Sedan bör som tidigare nämnts ingen isolering läggas ovanpå.
Ett grundproblem är att det kommer in smågnagare i trossbotten, och, som pulveriserat isoleringen under rören så att kylan kommer åt, samt skapat vindtunnlar för polarkylan att dra igenom isoleringen.
Med tanke på att det finns smågnagare i trossbotten, och att sopskåpet inte har ngt tätt golv - har ni inte problem med de små liven inne? Det kommer ni i så fall att få om dörrarna till sopskåpet lämnas öppna.
Dags att börja leta efter en lucka in till krypgrunden.
God jakt.
Om huset har krypgrund så menas normalt att det är en trossbotten med luft (=kryputrymme/kryphöjd) under, innan marken tar vid. Kan inte tänka mig att man lagt isolering och träbjälklag direkt på marken.
Under förutsättning att det är en normal trossbotten med krypgrund under så går det att isolera under trossbotten där rören går för att isolera dem mot kylan underifrån. Sedan bör som tidigare nämnts ingen isolering läggas ovanpå.
Ett grundproblem är att det kommer in smågnagare i trossbotten, och, som pulveriserat isoleringen under rören så att kylan kommer åt, samt skapat vindtunnlar för polarkylan att dra igenom isoleringen.
Med tanke på att det finns smågnagare i trossbotten, och att sopskåpet inte har ngt tätt golv - har ni inte problem med de små liven inne? Det kommer ni i så fall att få om dörrarna till sopskåpet lämnas öppna.
Dags att börja leta efter en lucka in till krypgrunden.
God jakt.