Byggahus.se

Isolering snedtak nu, byte tak 2020

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Hade trott att det inte skulle vara några problem med att hitta en takläggare som kunde hjälpa till att byta mitt yttertak, inklusive råspont, under 2019. Under tiden påbörjades renovering på ovanvåning på mitt tegelhus från 1910. Allt revs ut och det upptäcktes stora strukturella skador som tagit tid att fixa.
    Hittade ingen takläggare och kom underfund med att det byggs för fullt i alla hörn här nere så ingen har tid. Inte ens att ge en offert. Kommer att få sikta in mig på 2020. Ovanvåningen måste ändå byggas klar och isoleras då vintern är i antågande med stormsteg.
    Har fått bjälklaget lösullsisolerat, insulsafe, för någon vecka sedan och det är dags för att ge sig på väggarna.
    Så till problemet.
    Då jag vill även i snedtaket lösullsisolera pga att inga standard mått finns och lösull ger en bra lösning här. Har varierande cc mått och inget är standard. Dels detta men också att huset består av två hus som går ihop och detta skapa områden där jag inte kan få till en bra ventilation av taket hur man än gör. .
    Så tanken är nu att gå på Isovers Vario Xtra duk och spruta sedan med Glasull innanför.
    Det som då rekommenderas, vilket är det som ställer till problem, är att glasullen inte skall ha en luftspallt utan då ligga direkt ann råsponten. https://www.isover.se/solutions/st72-oventilerat-papptak-med-losull-rei30-43-db
    Detta blir då ett problem inför takbytet 2020. Råsponten är dålig och måste bytas den också. Glasullen kommer då blåsa iväg eller på annat sätt skadas av takarbetet.
    Jag kontaktade Isover för råd och de rekommenderade att man körde med en duk (https://www.isover.se/products/isover-vempro-vindskydd) som sveptes runt takstolarna och insidan på råsponten.
    Även företaget som skall spruta lösisoleringen tyckte detta var det bästa lösningen.
    Så... ju mer jag står och tittar och funderar på detta arbete så kommer det bli ett helvete att få till bra. Alla skall vara tätt och snyggt svept runt hela strukturen. Svårt men inte omöjligt.
    Så kom tanken att: Varför inte bara låta den gamla råsponten ligga kvar och agera skydd åt isoleringen vid det kommande takbytet?
    Taket måste rättas upp ändå då vissa takstolar sackat. Arbetet blir då:
    -Att ta bort eterniten (vilket vi själva kommer göra)
    -Riva ner takläkten och de 4 lager av gammal takpapp för att komma ner till den gamla råsponten och få en ok jämn yta att jobba mot. .
    -Rikta upp taket och lägga ny råspont ovanpå riktregelverket.
    -Klä med ny takpapp.

Väljer jag detta spåret nu har jag svårt att backa senare så behöver lite råd från er.
    -Är detta en bra eller dålig lösning?
    Mvh Peter

2. B
    Medlem Nivå 1
    Ingen som kan hjälpa mig med mina funderingar ovan?