alen skrev:
Det är ingen större skillnad på olika slags ullskivors u-värde - tag vad du kan komma över. Sätt vindtätt material på insidan om isoleringen.

Hmm... varför pappen på insidan?
Jag hadde bestämt för mej att den ska vara på vindsidan (mot utsidan av huset) och eventuell diffusionspärr på insidan.
Eller e min logik fel? pappen ska väl bryta evt drag igenom...så att luften i isoleringen ligger still
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Mikael_L
Rigor skrev:
Hmm... varför pappen på insidan?
Jag hadde bestämt för mej att den ska vara på vindsidan (mot utsidan av huset) och eventuell diffusionspärr på insidan.
Eller e min logik fel? pappen ska väl bryta evt drag igenom...så att luften i isoleringen ligger still
Du har helt rätt.

En del som skippar det difftäta skiktet sätter t.ex. papp istället, men det behövs nog inte för vindens skull iaf. ;)
 
A alen skrev:
Det är ingen större skillnad på olika slags ullskivors u-värde - tag vad du kan komma över. Sätt vindtätt material på insidan om isoleringen.
Ska man sätta dubbellagar av vindtätt material ? Vad heter de ? Tackar
 
B bonnen skrev:
Skall isolera ett tak, där jag har begränsat med takhöjd, vill inte isolera mera än 10cm i värsta fall kanske 20cm men inte mera.
Ett alternativ kan ju vara att isolera med cellplast ovanpå råsponten/skivan som utgör taksvallet.
Då slipper man också köldbryggor (förutom några skruv. Och vinner takhöjd naturligtvis.
Men det kan vara lätt att lägga också, om det är trångt där uppe.
Vad är det för yttertak egentligen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.