Tjena.

Bor i en kåk där källaren är under mark ( med såna små fönster uppe vid nivå av taket )
Har ett projekt där jag ska regla ut en yttervägg med stålreglar osv, funderingen jag har är isolering mellan stenväggen och min nya innervägg..

Utrymmet mellan yttrevägg och ny innervägg kommer bli nånstan mellan 45-90mm

Någon bra rekommendation på vad jag ska använda?

Ingen som har någon tanke.!?

Det är tidigt på morgonen så jag vet inte om jag missförstår. Du skriver innervägg men menar du kanske insidan av ytterväggen? Det är viss skillnad!

Isolering av väggar under mark görs lämpligen på utsidan men under vissa förutsättningar kan det gå med lite isolering invändigt med.

Hur ser det ut med isolering utvändigt? Dränering?

Kör med Ytong Multipor i stället för att regla. Då får du en problemfri lösning.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Det är tidigt på morgonen så jag vet inte om jag missförstår. Du skriver innervägg men menar du kanske insidan av ytterväggen? Det är viss skillnad!

Isolering av väggar under mark görs lämpligen på utsidan men under vissa förutsättningar kan det gå med lite isolering invändigt med.

Hur ser det ut med isolering utvändigt? Dränering?
Ja men jag menar ju såklart insidan av ytterväggen..

Utsidan är på G att få en ny dränering inom kort.

Om du ändå ska gräva upp för att göra ny dränering runt om så är det väl passande att isolera utifrån samtidigt?

C cdt skrev:
Om du ändå ska gräva upp för att göra ny dränering runt om så är det väl passande att isolera utifrån samtidigt?
Jadå det kommer absolut att göras, men tanken nu är bara hur jag ska gå vidare med det kommande rummet..

Kommer som sagt att regla upp på innerväggen med 45 alt 90mm, på detta kommer det att vara en liggande "planklösning", funderingen är vad jag ska / kan / bör använda för typ av isolering mot väggen. ( mellan plankväggen och ytterväggen )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.