995 läst ·
4 svar
995 läst
4 svar
Isolering i ytterväggen försvunnen!
Hej,
Isoleringen i ytterväggarna på vårt hus från 1947 har sjunkit ihop till ingenting. Denna slutsats drog jag igår när jag tog bort den invändiga fodringen inför måttagning för fönsterbyte. Insida vägg består av liggande råspont och plywood. Är det värt att fylla på isoleringen på något sätt när vi ändå byter fönster, samt målar/tapetserar väggar och lägger nya golv. Går det att göra på något bra sätt utan att måsta plocka ner alla råplan, borra hål mellan reglerna och spruta in träfiber, typ?
Huset är tilläggsisolerat med västkustskiva 5cm utifrån. Upplever inte uppvärmningskostnaden som något direkt problem (fjärrvärme) och efter fönsterbytet lär det bli ännu billigare.
Tack på förhand,
Mikael
Isoleringen i ytterväggarna på vårt hus från 1947 har sjunkit ihop till ingenting. Denna slutsats drog jag igår när jag tog bort den invändiga fodringen inför måttagning för fönsterbyte. Insida vägg består av liggande råspont och plywood. Är det värt att fylla på isoleringen på något sätt när vi ändå byter fönster, samt målar/tapetserar väggar och lägger nya golv. Går det att göra på något bra sätt utan att måsta plocka ner alla råplan, borra hål mellan reglerna och spruta in träfiber, typ?
Huset är tilläggsisolerat med västkustskiva 5cm utifrån. Upplever inte uppvärmningskostnaden som något direkt problem (fjärrvärme) och efter fönsterbytet lär det bli ännu billigare.
Tack på förhand,
Mikael
Det skulle i så fall vara gavlarna, de andra väggarna är inte åtkomliga från vinden. Smart tänkt iaf! Huset är för övrigt på ett och trekvarts våningar så det lär blir en hel del att fylla. Kanske finns någon bra tråd om detta?
//Mikael
//Mikael
Under fönstren hade man oftast något annat material, något som inte "satt" sig. Här i norra Sverige där jag bor var det ofta hela plankor istället för sågspånen, har även hittat jutesäckar som isolering. I mer moderna hus, 50 och 60-talet var det ofta någon typ av fabriktillverkad isolering.
Klicka här för att svara