Jag skall bygga ett fristående pannrum på 30m2 med isolerade väggar och tak.
Kan jag hoppa över isolering i plattan i en sådan byggnad.
Pannan värmer ju en hel del och isolering är ju inte gratis precis.

Pannan ger nog en del värme det råder det nog inget tvivel om. Dock inte så jätte mycket i en modern panna med bra verkningsgrad.

Dock så räknar du kanske med att pannan kommer vara kvar lika länge som byggnaden då. Frågan är kanske kommer man att ångra sig senare i framtiden..?

Ruggit svårt (omöjligt??) att få till det med isoleringen i plattan efteråt.

Jag hade tänkt efter både 4 och 5 ggr extra om jag funderade på att inte ha isolering i plattan på ett annars isolerat litet pannrum.

Om du kommer på att du skall använda huset till något annat i framtiden så är det precis som Per-Erik skriver "Ruggit svårt" att få dit det efteråt.

Nu vet jag inte hur din situation ser ut men jag skulle aldrig ha gjort det.

Tack för ideer men jag skippar isoleringen i golvet.
Jag har oisolerat golv idag i pannrummet men har aldrig upplevt att det blir kallt.
Nu blir iofs pannrummet större men samtidigt bättre isolerat i tak.
Läste någonstans att värmen stiger uppåt.

30m2! Det var ett rejält pannrum. Varför ett så stort pannrum?

Ardexsmitten skrev:
30m2! Det var ett rejält pannrum. Varför ett så stort pannrum?
Varför inte, när man väl bygger. Jag skall ha en 3000-literstank med rejäl isolering samt möjlighet att sätta dit en till i framtiden. 3-4 pallar ved kommer att stå inne och torka.

Angående isoleringen i plattan, så skulle jag inte snåla in på den. 100mm kostar ju ca 100sek/m2, så det är ju ingen större kostnad i sammanhanget. Frågan är ju om en modern pannannläggning, med dubbelmantlad isolerad skorsten, isolerade rör, väl isolerad ackumulatortank osv, kommer att klara av att värma 30m2 när det är kallt ute...
Meningen med ackumulatortank är ju att inte behöva elda flera timmar om dagen, så värmen som pannan avger kanske inte räcker till att värma lokalen.
Bara en fundering från min sida...har själv rätt kallt i mitt pannrum. Oisolerad källarvåning, byggd -54, och det utrymmet är ca 10m2, med oisolerade rör osv...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.