Hej!
Jag har använt det forumet i många renoveringar och fått en massa bra tips men nu skriver jag mitt första inlägg.
Vi har flyttat till ett gammalt hus (1927) som jag håller på att byta fasad. Tanken var att riva panelen, eterniten och spika upp en ny panel. Under arbetet har det visat sig att isoleringen har legat direkt under panelen utan någon luftspalt och var den enda isoleringen som fanns.
Ytterväggen var uppbyggd på så sätt: ytterpanel (lockpanel) - isolering (45mm) - eternit - vindpapp (tror jag) - gammal panel - plank - stomme (100mm) - svart papp som ser ut som syllpapp.
det finns ingen isolering mellan stommen.
Hur ska jag göra nu? Vad ska jag använda som isolering?
1. Isolera mellan stommen - vindduk - luftspalt - panel.
2. Lämna stommen och plank - isolera 70mm - vindduk - luftspalt - panel.
Tack på förhand!!!