Tänkte höra om det finns de här som vet hur de har byggt flerfamiljershus genom åren både under både miljonprogramet och innan dess så från sekelskiftet till 70tal och då det först nyligen vart godkänt med trähus i flerfamiljershus så gissar jag på att det inte är jämförbart med villor från samma tid!
Då det verkar i många fall vara rena betongväggar med minimalt med isolering och sen tegel som fasad eller så verkar det vara dubbelt tegel i väggarna men utan att veta så är det svårt att vara säker på hur det ser ut i själva väggen och hur mycket har det ändrats sen sekelskiftet till miljonprogramet var färdigt då det verkar som de främst försökte bygga snabbt och billigt då utan att tänka på energiåtgång i de husen så är det nån som har rivit eller tom varit med och byggt det eller vet hur det ser ut i olika väggar ???
typ om det är
håltegel 12cm/ luftspalt 5cm/ betongvägg 10-20cm eller liknande exempel och hur det sett ut under olika tidsperioder typ om man ändrat på luftspalt eller vad det är för isolering i de fall det finns nån ?
Jag är lite nyfiken hur det ändrats genom tiden när man byggt och hur man gjorde när energi var billigt och nått man strunta i hur mycket det behövdes och jag skulle också villa höra om nån vet k-värde/U-värde på väggarna med så är det nån som gör energideklarationer som sitter här som kan skriva lite om detta eller nån som har kunskap i ämnet ??