1 276 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Isolering i altanplatta?
Hallå är i färd med att planera en betongplatta för ev framtida altan.
Har nyligen byggt klart mitt hus och tanken var att gjuta en större betongplatta ca 4x8 meter som uteplats.
I framtiden är det nog även tänkt att göra någon form av enklare inglasning.
Tanken med betongplattan är att den ger flera alternativ i framtiden, både klinkers och ev lägga trall på plattan funkar, men det ger även mig en lättstädad uteplats de närmsta åren då inglasad altan inte står så högt på önskelistan just nu.
Dock så kom frågan till om jag ska lägga de extra pengarna på att lägga 10cm cellplast i botten eller inte?
har inte tänkt att ha golvvärme i plattan.
Är det bortkastade pengar eller tillför det någon nytta?
Jag har grus i mängder så att fylla upp med så cellplasten behövs inte för den skull.
Har nyligen byggt klart mitt hus och tanken var att gjuta en större betongplatta ca 4x8 meter som uteplats.
I framtiden är det nog även tänkt att göra någon form av enklare inglasning.
Tanken med betongplattan är att den ger flera alternativ i framtiden, både klinkers och ev lägga trall på plattan funkar, men det ger även mig en lättstädad uteplats de närmsta åren då inglasad altan inte står så högt på önskelistan just nu.
Dock så kom frågan till om jag ska lägga de extra pengarna på att lägga 10cm cellplast i botten eller inte?
har inte tänkt att ha golvvärme i plattan.
Är det bortkastade pengar eller tillför det någon nytta?
Jag har grus i mängder så att fylla upp med så cellplasten behövs inte för den skull.
Om du nu skall glasa in rummet i framtiden och vill kunna värma upp det så är det ju en fördel om det är isolerat. Om det är värt kostnaden får du ju själv besluta om, men det känns som om den kostnaden är försumbar i sammanhanget.
Någon långvarig uppvärmning kommer det aldrig att bli, utan isf är det ju kortvarigt tillskott någon sommarkväll eller liknande.
Att lägga 2-3000kr på cellplast och arbete, för så lite isolering att jag troligen aldrig kommer spara in kostnaden på uppvärmningen gör ju att man börjar fundera.
Dock så känns det mest som att det är arbetet jag vill spara in.
Som det är nu behöver jag kärra dit några fler kärror med grus, plana ut, padda lägga armeringsnät och på med betongen och så är det klart.
Att lägga 2-3000kr på cellplast och arbete, för så lite isolering att jag troligen aldrig kommer spara in kostnaden på uppvärmningen gör ju att man börjar fundera.
Dock så känns det mest som att det är arbetet jag vill spara in.
Som det är nu behöver jag kärra dit några fler kärror med grus, plana ut, padda lägga armeringsnät och på med betongen och så är det klart.
Klicka här för att svara