6 277 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Isolering för avloppsstam
Har på grund av ombyggnad flyttat avloppsstammen så den ligger utanpå en vägg för tillfället. Jag har nu tänkt bygga en "låda" runt rören så att de inte ska synas. Eftersom det är några vinklar på stammen så "slår" avloppsvattnet ganska mycket. Det låter som ett jättevattenfall när man spolar på toaletten ovanför. "Lådan" som jag ska bygga tänkte jag även isloera. Jag skulle vilja ha tips om hur jag på bästa sätt ska isolera så att det inte låter så mycket. Ska jag bara fylla "lådan" med isolering eller ska jag sätt något runt själva stammen som ljudisolerar?
Tacksam för hjälp.
Tacksam för hjälp.
Nog ruggigt svårt att få bukt på. Ljud från rör brukar fot plantasig o låta överallt. ´
Men du skulle ju kunna göra 2 lådor en mindre & en större så den lilla lådan får plats i den större. och så mineralull i mellan kanske. Så borde det bli ganska effektivt.
Eller är det någon annan som har en bra idé?
Men du skulle ju kunna göra 2 lådor en mindre & en större så den lilla lådan får plats i den större. och så mineralull i mellan kanske. Så borde det bli ganska effektivt.
Eller är det någon annan som har en bra idé?
Jag antar att det är plaströr vi talar om här. Plaströren är ju klart mycket sämre än de äldre, tyngre rören när det gäller ljudisolering, främst för att de är mycket lättare. Att tillföra vikt till rören är en tänkbar förbättring. En annan lösning som jag kommer att tänka på är att man istället för att montera rören stumt i vägg/bjälkar dämpar av vibrationerna med någon form av gummibussning. Det bör finnas någon form av isolering som är tänkt för rör, t.ex. den som monteras runt fjärrvärmerör. Så mitt förslag är att du först kapslar in rören och sedan fyller på utrymmet inne i lådan med stenull eller kanske elefantplatta. Se även till att lådan är ordentligt tätad så den inte läcker ljud. Lådan bör nog bestå av några lager gipsskivor.
Klicka här för att svara