Hejsan!

Jag står inför ett viktigt beslut i och med att golvet på vinden (yta ca 100m2) bör isoleras, för att skapa ett bättre o energisnålare inomhusklimat på våningen under.
(-Är medveten om att det ev. finns likande trådar, men varje fall är ju lite unikt......;) )

Nuvarande status:
Golvbjälklaget på vinden består av liggande timmer som bygger 18-19cm i höjdled, enda isolering är ett ihopsjunket lager av cutter/sågspån och ett tunt löst brädgolv ovanpå.

Min ide: Är att såga ett lager till med solosågen av liggande timmer (ger totalt ca:35 cm isoleringsutrymme) & dymla/skruva fast stockarna med franskskruv ovanpå dom befintliga, sedan fylla med lagom mängd isolering innan jag lägger ett nytt brädgolv med små glipor emellan planken.

- Vad tycker ni om min idé ? räck utrymmet ?

- Ska jag komplettera med ytterligare cutterspån eller ska fylla på ett bättre kompatibelt material som passar ihop med spån ?

- Eller är det värt jobbet att ta bort allt spån och satsa på ett nytt material ? I så fall vilket ?

-Bör jag lägga tjärpapp över isoleringsmaterialet ?

Tacksam för alla goda råd! :)

Mvh
Johan

Här kommer foton....:D

• 102_0218_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 102_0219_1.jpg
    Skapa konto
  • 102_0224_1.JPG
    Skapa konto
Nuvarande lösning verkar ju ha fungerat bra hittills, sett ur fukthänseende i alla fall. Så varför ändra ett vinnande koncept? Jag hade fyllt på mer spån.

Tjärpapp? Nej, men om du tar bort befintlig isolering antar jag att det går bra med vindpapp i facken. Det blir ju inte aktuellt om du bara ska fylla på och låta det gamla spånet ligga. Vilket jag tror är bäst, enklast och billigast.

Redigerat:
Jag hade inte fyllt på med Kutterspån. Jag hade valt ett mera modernt cellulosabaserad isolerings matreal, typ tidningspappers modellen.

Vindpapp (eller något annat som är vindtätt men som "andas") ovanpå isoleringen kan vara smart om man tycker att det blåser mycket på vinden.

Hej!
Tack för tipsen så här långt.... :)

Ja, funderingarna står mellan att fylla på med cutterspån eller eko-pappers-fiber i lös form, har läst att det ska vara kompatibelt med spån & även ha ett viss brandskyddsbehandling, stämmer det ?

Antar att eko-papper-fiber är det dyrare alternativet, så vilka fördelar har det ?
-isolervärde ? brandtålighet ? lätt att fylla med ?

Ja, någon typ av fuktgenomsläpplig duk/papp vore bra för att hålla isoleringen på plats nedanför brädgolvet.

/Johan

eko-papper-fiber
- Dyrare

+Mycket bättre isoleringsvärde, är jämförbart med vanlig miniralull.
+hög brand & glöd motstånd

Sprutas ut vilket borde göra det lättare änna att hålla på att kånka på en massa säckar spån.

Vindpapp eller liknande kan man använda ovanpå isoleringen.

Skulle vilja inflika att även Träfiber är att fundera på när vi snackar cellulosafiber. Jämfört med ecofiber är det en ny och ren produkt. Ecofiber'n är ju trots allt gjort av returpapper och vem vet vad mer än returpapper som har varit i dom containrarna? (därav valet av Borsalt som brand- och mögelhämmande tillsats)
Träfiber är ju exakt det samma grundmaterial som sågspånen som redan ligger bara i en annan, mer utvecklad och effektiv form. Att lägga ca 30 cm träfiberisolering på din vind (innan du lägger nytt brädgolv) kostar definitivt inte skjortan. Och jag skulle gissa på att du har tjänat in den slanten på max 2 år i minskad energiförbrukning (alternativt svett om du har fri tillgång till ved... ;-) )

Förstår inte riktigt, är vinden isolerad eller inte?
Om vinden inte är det, skulle jag rekommendera att bara lägga någon form av lösull i bjälklaget, stenull rent klassiskt eller naturfiber om man vill vara lite modernare. Viktigt är att det skyddar mot brand. Lägg då inte någonting ovanpå förutom golvbrädor, så att konstruktionen kan andas.
Om vinden är isolerad däremot skulle jag inte värmeisolera bjälkaget alls, utan bara isolera för ljud. Då värms vindsutrymmet delvis från våningen under.

Hej igen!

Själva vindsutrymmet är ej isolerat (endast timmrad yttervägg på gavlarna), därav åtgärden att få en vettig isolering mot underliggande våning som vi bor på och är uppvärmd.

Både träfiber och cellulosafiber låter intressant i mina öron som är vän av naturmaterial. Är lite skeptisk till glasullen av ett antal orsaker, även om vi tillägsisolerad med det på en av ytterväggarna redan.

- Vilka tillverkare/återförsäljare borde jag vända mig till i första hand när det gäller trä/cellulosafiber ?

- Förövrigt försöker jag hitta ett material som är i balans mellan isolervärde/pris/kompatibilitet med huset o ev. fukt. :o

/Johan

Vilka är märken/tillverkare är storsäljare idag vad det gäller cellulosa eller träfiber? Helst de som har postorder så man kan få hem säckar på en lastbil....d^_^b

Hej igen! Har ännu isolerat vinden ännu....:)
Såg i tidningen "gård o torp" nr 2013, att man med fördel kan lägga in en ångbromsduk (ej att förväxlas med ångspärr/plast) i botten på isoleringen (om man nu väljet att byta ut allihopa ner till undertaget). Är mest inne på att slänga ut det gamla sågspånet inkl råttbon och blåsa på Ekofiber. Inte räknad på priset ännu. Har ca 30 cm höjd på golvbjälkarna efter höjning. Gammalt packat sågspån (ej cutterspån) har ju enligt det jag rätt dålig isolerförmåga.

Visserligen har inte packat sågspån jättebra isoleringsförmåga men nog räcker den en bra bit i alla fall. En stor anledning till att man ofta hör kritik om just sågspån eller kutterspån är just att den sjunker ihop och då lämnar en kall ficka antingen under golvet om det är i ett bjälklag eller högst upp på väggarna om det är där. Det medför naturligtvis att det blir sämre isolerat fast det ligger kvar samma mängd spån. Vad man kan göra är att fylla på med mer så slipper man det drag som är orsaken till att det upplevs kallare. På en vind får man inte samma problem med att spånet sjunker ihop eftersom det ändå ligger tätt mot undertaket. Däremot har man andra krav på både uppvärmning och isoleringsförmåga idag så att öka på mängden isolering är en mycket bra och lönsam idé.

Jag tycker det är slöseri med din tid och energi att ta bort det spån som ligger idag, låt det ligga och fyll istället på med mer antingen spån eller annan naturlig isolering ovanpå som de förslag du fått ovan.

Vi hade precis samma förutsättningar som dig på vårt hus som vi tilläggsisolerade med ca 30 cm cellulosa lösull för 2,5 år sedan. Vi märkte omedelbart en drastisk skillnad i värmen på ovanvåningen och senare även på elförbrukningen. Vi har inte gjort något annat än rensat bort skräp och satt stenullsskivor runt murstockarna, vilket man bör göra för att skydda cellulosan som visserligen är behandlad med brandhämmande medel men ändå brinner lättare än stenull. Vi har ingen ventilation på vinden eller i takfoten förutom två små hål vid gavelspetsarna och vi har nu efter 2,5 år inga fuktproblem, ingen kondens och inget mögel. Det luktar torrt och friskt på vinden och där är relativt kallt. Vi har gammal vindpapp som ligger under sågspånen sen huset byggdes och den ligger då så klart kvar.

Har inte grävt så mycket i spånet men tror det finns en del gamla råttbon, men det borde väl inte påverka isoleringsförmågan eftersom att man fyllt på med material?

Någon som hyrt o använt en lämpligt fläkt att sprida typ Ekofiber med på egen hand? funkar det bra? Så man kan få till bra spridning oh uppfluffning av materialet!

Ångbromsduk kanske är överkurs...:)

Tror inte jag behöver göra en spalt längs takfoten-takfotsventilation, kräver ju en del snickrande, möjligtvis gavelventiler(?) De borde vara enklare att sätta dit men kanske mer synliga utifrån.

Hur reglar man enklast utan risk för köldbryggor på en vind utan takstolar? vilken dimension på reglar för öka höjden 20cm för lösull och bygga fack?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.