Hej!

Håller på och räknar och planerar för att göra om våran frånluft till FTX.
Jag har tänkt att allt ska vara på kallvinden, och köra 160 och 125 kanaler. Men jag blir inte klok på hur tjock isolering jag ska ha på allt? Först tänkte jag bara slänga på 100mm överallt men sen räknade jag på priset :)

All tilluft kommer jag få dra ny, medans frånluften redan finns. på frånluften idag är 125 röret isolerat medans 160 röret inte har någon isolering alls.

Behövs det 100mm? eller räcker 50mm? skiljer ändå rätt många tusen om man ska ha det överallt. Har inget emot att betala om det behövs men slänger ogärna pengar i sjön.

• Husritning med markerade luftkanaler i blått och rött, samt punkter i gult och rött, ligger på en matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
50 mm måste vara alldeles för lite. Har läst andra inlägg där man numera pratar om 200 mm isolering av varma kanaler på kallvind.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
J Josth skrev:
50 mm måste vara alldeles för lite. Har läst andra inlägg där man numera pratar om 200 mm isolering av varma kanaler på kallvind.
200 mm har jag inte ens sett att de säljer i någon ventilations butik. Men då låter det som att 100mm inte är att slänga pengar i sjön i alla fall.
Det är inte imkanal du tänker på? Den blir ju mycket varmare än vanliga till/frånluft

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lizzardo
120 mm är ganska vanligt på villavindar, då kör man dubbla lager 60 mm utan generalskarv

Nej tänker inte på imkanalen. Den ska vara brandisolerad men används ju bara när man kör köksfläkten. Normal vindsisolering numera handlar ju om 40-50 cm och i det perspektivet är nog inte 200 mm så mycket.

Håller med om att två varv 60mm är norm, en tröstande tanke är ju att du får bättre effekt på återvinningen med ordentlig isolering så det lönar sig sannolikt förr eller senare

Lizzardo Lizzardo skrev:
120 mm är ganska vanligt på villavindar, då kör man dubbla lager 60 mm utan generalskarv
B bobobjorn skrev:
Hej!

Håller på och räknar och planerar för att göra om våran frånluft till FTX.
Jag har tänkt att allt ska vara på kallvinden, och köra 160 och 125 kanaler. Men jag blir inte klok på hur tjock isolering jag ska ha på allt? Först tänkte jag bara slänga på 100mm överallt men sen räknade jag på priset :)

All tilluft kommer jag få dra ny, medans frånluften redan finns. på frånluften idag är 125 röret isolerat medans 160 röret inte har någon isolering alls.

Behövs det 100mm? eller räcker 50mm? skiljer ändå rätt många tusen om man ska ha det överallt. Har inget emot att betala om det behövs men slänger ogärna pengar i sjön.
Ett krav för att FTX ska fungera är att huset är tätt och välbyggt, när är huset byggt?
För att få en ekonomisk lönsam installation så krävs att
transmissionsförlusterna minimeras. En ventilationskanal fungerar som en värmeväxlare, luften är ju i rörelse i kanalen vilket ökar transmissionen. Den bästa förläggningen är i varmt utrymme dvs inomhus eller på golvet på vindan.
När det gäller kanaldragningen av tilluft så rekommenderas kortast möjlig dragning, när det gäller takdon för tilluft så placera tilluftsventilen direkt vid närmsta kanaldragning.
När det gäller frånluft så måste den isoleras om den ligger i kallt utrymme, värmen måste komma fram till FTX aggregatet. Ventilationsflödet bestäms av hur många våtrum och bad/WC som finns, 10l/s per rum och om öppningsbart fönster finns till rummet.
:cool:

Det är ganska drygt att isolera kanalerna så försök få ned dem så nära innertaket som möjligt så du kan utnyttja befintlig vindsisolering.
Jag har ca 15-20cm.

S SUBO skrev:
Ett krav för att FTX ska fungera är att huset är tätt och välbyggt, när är huset byggt?
För att få en ekonomisk lönsam installation så krävs att
transmissionsförlusterna minimeras.
Huset är ganska tätt, men har orginalfönster från slutet av 70 talet etc, men tänkte göra saker i rätt ordning den här gången, och fixa bra luft inne innan börjar täta. Men framförallt är det för bättre luft inne jag ska fixa. Skulle kunna lösas med friskluftsventiler bara (har enbart små biob ventiler idag). Men de släpper igenom mer ljud utifrån och så måste jag göra massa hål i betong, inte ett dugg sugen faktiskt :-).

En ventilationskanal fungerar som en värmeväxlare, luften är ju i rörelse i kanalen vilket ökar transmissionen. Den bästa förläggningen är i varmt utrymme dvs inomhus eller på golvet på vindan.
När det gäller kanaldragningen av tilluft så rekommenderas kortast möjlig dragning, när det gäller takdon för tilluft så placera tilluftsventilen direkt vid närmsta kanaldragning.
När det gäller frånluft så måste den isoleras om den ligger i kallt utrymme, värmen måste komma fram till FTX aggregatet. Ventilationsflödet bestäms av hur många våtrum och bad/WC som finns, 10l/s per rum och om öppningsbart fönster finns till rummet.
:cool:
Undrar om jag inte kan ha den på golvet mot isoleringen på vinden kanske. får upp och tänka lite i helgen. Minns jag rätt är nuvarande frånluft isolerad sålänge den går i 125 rör. När det blir 160 rör antar jag förra ägaren gav upp. (Den slutar även mitt på vinden så luften sprutas ut på vinden)

Tack för jättebra tips och för att du tog dig tid!

L Luugen skrev:
Det är ganska drygt att isolera kanalerna så försök få ned dem så nära innertaket som möjligt så du kan utnyttja befintlig vindsisolering.
Jag har ca 15-20cm.
Ska upp och titta i helgen om det inte är möjligt att ha det mot befintlig isolering i golvet på vinden, vore sjukt skönt på alla sätt.

B bobobjorn skrev:
Ska upp och titta i helgen om det inte är möjligt att ha det mot befintlig isolering i golvet på vinden, vore sjukt skönt på alla sätt.
Har du en uppdatering på hur dina rör blev isolerade?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.