Tjena! Har lite frågor angående torpargrunden i mitt torp. Har funderingar på att bryta upp golvet och isolera bjälklaget men är ju lite orolig för att det kommer att ge mig framtida bekymmer i form av fuktbildning.

Kan jag ta bort hela bjälklaget, gräva ut på djupet och jämna av med ett lager leca, lägga ett 200-300 mm tjockt lager frigolit för att slutligen lägga golvspån direkt på frigoliten? Vill ju helst inte gjuta på frigoliten då ja inte har några planer på golvvärme. Då jag kommer att ha lite svalare temperatur vardagar så är ja rädd att golven blir för kalla vid betonggjutning.

Är det någon som har koll på om jag kan gå tillväga på detta sätt?

Mvh

Tarantino1

tjena. Tack för ditt svar men parocs hemsida ger dock ingen information om golvspånskivor lagda direkt på frigolitisolering.

Någon annan som har koll?

Flytade golvspån på frigolit är väl inget nytt, men vet inte om det görs i dem dimensionerna dock...

Jämna av med leca, du menar hälla i kulor då?

Tjena! Är fullt medveten om att man för att tilläggsisolera en gammal gjuten platta kan isolera med cellplast och flytande golv ovanpå. Har dock inte sett denna lösning med utan gjuten platta.

Läste ju nämligen en artikel i tidningen "Gör det själv" om dåligt isolerade gjutna betongplattor.

Hela artikeln kommer här:

Golvet kommer in i värmen.

Vid tilläggsisolering av gamla hus ska man inte glömma golven. Hacka upp dem, isolera och lägg nya.

Gamla villor har inte alltid gjuten sula, och även om de har en så är den inte särkilt tjock och absolut inte isolerad. om du tycker att det är kallt om fötterna, trots att radiatorn pumpar ut värme kan lösningen vara ett nytt golv.
När du lägger nytt golv kan du koncentrera dig på det som är viktigast. Nämligen golvbeläggningen och isoleringen under.

Du kan helt enkelt ta bort det gamla golvet och hacka upp den ev. betong som finns. Gräv sedan ett tämligen djupt hål och fyll med makadam eller ännu hellre lecakulor. Lecakulor är också kapillärbrytande, lätta att fördela och isolerar rätt bra mot uppstigande markkyla.

Ovanpå isoleringen kommer den egentliga isoleringen, förslagsvis cirka 30 cm tjocka block av cellplast eller hård mineralull. Båda materialen isolerar bra och är lätta att skära till.

Ditt nya golv avslutas med golvspånskivor direkt på isoleringen. Du kan också gjuta ovanpå isoleringen och på så sätt få in golvert i värmen. avsluta med golvbeläggning.

Är det någon som har koll på detta tillvägagångssätt? Vill inte ha en gjuten platta då jag kommer att ha lägre temperatur i torpet under vardagar. Är rädd att golven kommer att bli kalla.

Har som sagt en torpargrund nu med obefintlig isolering.

Mvh

Tarantino

Om jag hade en tidning skulle jag inte våga skriva "gör så här!" utan att ha koll på att det verkligen går bra. Men jag vet inte mer än så i detta fallet, dock kan jag säga lycka till!

Tjena! Nej, skriver dom det i en tidning så borde man kunna lita på det. Man undrar förstås om detta tillvägagångsätt kan skapa några problem.

Det har ju blivit ganska vanligt att dom gamla torpargrunderna som ofta skapar problem ersätts med en gjuten platta.

Artikeln i "Gör så här" berättade t ex inte vilken kvalitet på cellplast som krävdes. Vill ju inte att det ska finnas risk för att golvet känns svampigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.