Byggahus.se

Isolering av torpargrund med befintlig stenull

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi håller på att renovera en gammal hälsingegård byggt 1860 och har nu kommit till isolering av golven. Tanken är att ha golvvärme då vi hade turen att ingen vattenburen värme var indragen.. I alla rum utan ett på nedervåningen är golven renoverade på 60-70 talet. Då la dom in plast på trossbotten och fyllde upp med 150 mm stenull. Är detta fullt funktionsdugligt idag eller behöver både plast bytas till diffusionsöppen och isolering till någon träfiberlösning som dom flesta rekommenderar? Eller duger isoleringen fortfarande?

Är ett ganska stort jobb att byta i alla rum (130 m2) och hade varit skönt om det funkade ändå.

Ingen antydan till fukt i varken grund eller trossbotten där jag har kunnat inspektera. Huset står torrt och inga kända fuktbekymmer vad jag hört (släktgård). I dessa rum med denna isolering är det ganska långt till marken ca 30-70 cm och tillsynes torrt, torpargrunden är kallmurad med ventiler.

Se bilder nedan
    .
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200517_154702.jpg

20200517_154826.jpg

MVH
    Rickard

Redigerat 22 maj 21:50
  2. mattias1jonsson
    Allvetare · Nivå 7
    Har det funkat fram tills nu så finns det ingen anledning att göra om det. Kör på bara!

3. W
    Husägare · Nivå 8
    Plasten ligger på fel sida så du har haft tur. Finns flera trådar här med folk som har fått kondens i bjälklaget med plast i trossbotten.

4. R
    Medlem Nivå 1
    Det är det jag hoppas på men vill ju inte bygga in något som kan orsaka större skador..

5. R
    Medlem Nivå 1
    Du tror alltså det är bäst att byta till någon diffussionsöppen lösning mot trossbotten. det är ju lättare att göra det nu än göra om.. Vad tror du om isoleringen? Tänker att det är samma material som används idag.

6. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Om du ska ha plast så ska den alltid vara på den varma sidan. Den där lösningen är som gjord för att skapa problem.

7. W
    Husägare · Nivå 8
    Inte bara bäst utan absolut nödvändigt. Isoleringen kan du återanvända.

8. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Det är väl inte absolut nödvändigt med en diffussionsöppen lösning?

9. W
    Husägare · Nivå 8
    Går ju inte att ha ångtätt på kalla sidan.

10. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Nej, det är sant. Jag läste det som att hela konstruktionen måste vara diffussionsöppen.

• Laddar…
  11. R
    Medlem Nivå 1

Okej! Nu har jag läst lite mer och det verkar som att plasten (ångspärr) ska finnas ovanför isoleringen. En del verkar vilja använda papp eller dylikt i botten. Hurhhade du gjort?

12. R
    Renoverare Nivå 1
    Jag hade nog skippat plasten och lagt difföppenduk i trossbotten (lättare att jobba med), bytt ut stenull mot träfiberisolering uppblåst på säck (andas bra och kliar inte).
    Ska du prompt använda plast så ska den ligga på marken i grunden.

13. W
    Husägare · Nivå 8
    Det är väl resursslöseri att byta ut isolering som det inte är något fel på.

14. R
    Renoverare Nivå 1
    Visst är det så, känns den torr så är det bara att återanvända, den har ju dock legat ”inplastad” några år med den eventuella fukten från marken.

15. R
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!

På de ställen som jag ser att det varit fukt har jag tänkt byta till träfiber isolering. Men annars återanvänder jag den som ser fin ut. Där duschen hade stått såg det inte så bra ut men annars verkar det fint trots plast på fel sida. Och så kör jag på någon difföppen duk i trossbotten.

Jag själv gillar inte plast och anser att så mycket som möjligt ska få andas i trähus. Men om det hjälper mot fukt är ju plast bra. I det rum som inte varit renoverat så har det varit en förmodad varmgrund och där ska vi gräva ut och plasta in marken. Får se om jag kommer åt de övriga utrymmena under huset.

Skickar med bild på det rum där dom fyllt upp jord mot timmerstommen. Som tur är verkar timmret ha klarat sig helt okej. Dom hade lagt skydd med näver mellan jorden och timmret. Som isolering var det spån och tidningspapper från 1932 i trossbotten.. Ska väl gräva så djupt det går men får se hur djupt det går. Vad tror ni om det? Har läst lite och rekommendationen är väl 50-60 cm djupt men det är väl främst för att kunna krypa därunder och inte på grund av fukt. Får väl lägga in en fuktmätare istället. En stenlagd jordkällare ligger under hela rummet.
    15903332256434983485340675107402.jpg
    .