Håller på att renovera ett hus från sekelskiftet och är lite osäker hur man ska gå tillväga med isolering. Ska nu under sommaren byta utvändig panel, osäker om man ska ha diffusionstät spärr eller inte. Såhär har jag tänkt utifrån sett:

Liggande panel
Luftspalt
Asfaboard eller vindpapp?
Stående timmerstomme
45x45 reglar med rockwool isolering
Spånskiva
Gips

Tankar? / Martin
 
PeterFalun
Hej, möjligtvis byta rockwool mot träfiberisolering och en ångbroms
 
PeterFalun
Och OSB-skiva istället för spånskiva

eller

skippa osb och gips, istället sätta slätspontspanel (jag tycker inte om att jobba med gips)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
Och OSB-skiva istället för spånskiva

eller

skippa osb och gips, istället sätta slätspontspanel (jag tycker inte om att jobba med gips)
Gips och spån finns redan på plats så det lär det bli, den stora frågan är om man nu ska använda rockwool som tyvärr också redan är inköpt var och vilken ångspärr ska användas
PeterFalun PeterFalun skrev:
Och OSB-skiva istället för spånskiva

eller

skippa osb och gips, istället sätta slätspontspanel (jag tycker inte om att jobba med gips)
PeterFalun PeterFalun skrev:
Och OSB-skiva istället för spånskiva

eller

skippa osb och gips, istället sätta slätspontspanel (jag tycker inte om att jobba med gips)
 
U
Inte ångspärr utan ångbroms, det har lite genomsläpplighet beroende på fuktbelastningen.

finns många olika att välja på, isover vario, t-emballage ångbroms osv.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Så ångbroms innanför isolering, något mer att tänka på?
 
PeterFalun
L Lh44 skrev:
Så ångbroms innanför isolering, något mer att tänka på?

Mellan spånskiva och isolering i din lista ovan
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lägg en tunn isolering på utsidan, typ cellolusa eller lin innanför vindpappen också. Men spån på väggarna är väl inte optimalt?
 
R reez skrev:
Lägg en tunn isolering på utsidan, typ cellolusa eller lin innanför vindpappen också. Men spån på väggarna är väl inte optimalt?
Varför?
 
Nej sälj bort rockwoolisoleringen och köp någon träfiberbaserad isolering i stället. Att använda fel material är missriktad snålhet. Helst skall tilläggsisoleringen vara på utsidan av timran.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Just, utsida för att inte få daggpunkten i timran
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Du skulle kunna räkna på var i väggen daggpunkten hamnar. 45 mm är ju ganska lite så chansen finns att den hamnar i timmerstocken och då lär det inte behövas någon diffspärr.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Du skulle kunna räkna på var i väggen daggpunkten hamnar. 45 mm är ju ganska lite så chansen finns att den hamnar i timmerstocken och då lär det inte behövas någon diffspärr.
Känns ju att det blir värre ju mer man isolerar innåt, borde kunna komma undan med 45
 
L Lh44 skrev:
Känns ju att det blir värre ju mer man isolerar innåt, borde kunna komma undan med 45
Ja så är det. 45 kan gå 90 gör det förmodligen inte.

Om man utgår ifrån lägsta temperatur på orten vintertid och ett tufft fall med 20 C och 40% RH inne (hög fuktbelastning/dålig ventilation. Daggpunkten för innefallet och de två temperaturgradienterna i väggen, en för isoleringen och en för timret landar man i var i väggen daggpunkten nås.
 
R reez skrev:
Just, utsida för att inte få daggpunkten i timran

Om man har en timmervägg utan isolering, vart hamnar daggpunkten då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.