20 519 läst ·
18 svar
21k läst
18 svar
Isolering av mellanbjälklag
Sida 1 av 2
Vilken är den bästa metoden för att isolera ett mellanbjälklag? Jag är ute efter att eliminera(!) stegljud ifrån övervåningen samt minimera att ljud ifrån undervåningen tränger upp till övervåningen.
Jag upplever att den "normalstandard" som husleverantörerna har inte är tillräcklig.
Synpunkter? (eller är det bara jag som har höga krav?)
Jag upplever att den "normalstandard" som husleverantörerna har inte är tillräcklig.
Synpunkter? (eller är det bara jag som har höga krav?)
Tja, det bästa resultatet måste man rimligen få genom att fylla hela bjälklaget med mineralull. Vad gäller utförandet så är det som vanligt - god passning ge bra resultat, dvs fyll ordentligt utan att packa.BoByggarn skrev:
Jag hade bara en leveransspec framme, nämligen Fiskarhedenvillans. De använder 95 mm MU i mellanbjälklag. Om det är representativt för hustillverkarna vet jag inte. Jag skulle nog fylla hela bjälklaget. Isolering är inte det kostnadsdrivande på bygget om man säger så.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Hej Bobyggarn - nej inte är du konstig i ditt resonemang om ljud i mellanbjälklag, Det finns, är etablerat och uppenbarligen accepterar "Svensson's" detta. Därför gör husfabrikanterna ingenting.
Vad tror du om att sätta in ett mellanbjälklag av lättbetong?
Vad tror du om att sätta in ett mellanbjälklag av lättbetong?
Trähus som byggs för uthyrning (hyreshus) har helt andra krav vad gäller både ljud o stegljud o har därför
tvingat fram lösningar men pga pengar används dom inte av småhusbyggare.Böcker i ämnet kan beställa hos
Svenska Trä som har en serie mycket bra o lättförstådda
böcker.
tvingat fram lösningar men pga pengar används dom inte av småhusbyggare.Böcker i ämnet kan beställa hos
Svenska Trä som har en serie mycket bra o lättförstådda
böcker.
Ekke syftar eventuellt på Träbyggnadshandboken. Sv. Trä säljer 3 av de 10 delarna på sin hemsida (grunder, material och en referensvolym). De kostar bara några tior styck. De är delvis inaktuella och kommer ersättas med en ny upplaga under våren. Enligt uppgift kommer denna finnas på nätet.
I Eksjöhuset som vi tittar på är det bara 45mm isolering i mellanbjälklaget. Utrymme för att lägga i mer verkar finnas, men jag funderar på om det ger bättre effekt än att t ex lägga en extra skiva golvgips ovanpå spånskivan?
Vilken metod tror ni ger bäst ljudisolering mot spring på övervåningen om man även ska ta hänsyn till kostnader?
/Jonte
Vilken metod tror ni ger bäst ljudisolering mot spring på övervåningen om man även ska ta hänsyn till kostnader?
/Jonte