Vi ska inreda gästrum i vår gamla lada. Ladan har förmodligen aldrig använts för bostadsändamål och är därför otät. Väggarna är av timmer men med stora springor.

Golvet i tilltänkta gästrummet har vi rivit ut och ska ersätta med nytt furugolv. Frågan är hur man ska isolera mot marken? Min sambo vill gärna ha mineralull men jag är skeptisk till modern isolering i gammalt hus. Men eftersom det gäller ett utrymme som inte kommer användas så ofta så kanske det inte gör så mycket att slänga in lite mineralull där? Eller samlas det fukt där ändå? Vad tror ni? Vilka är alternativen? Jag är lite inne på spån men det packas väl efter hand så det uppstår luftficka närmast golvet?

På timmerväggarna tänkte vi slå på skivor av något slag (trä) men då väggarna är väldigt skeva krävs någon form av regling och isolering för att få det någorlunda rakt och tätt. Vad för isolering? Även här är jag skeptisk till mineralull, alternativ?

Vi tänkte försöka använda rummet året runt (Uppland) men kanske inte när det är som kallast...

Tacksam för tips!

alterativet till miniralull är Cellulosa isolering..

ex ekofiber, termoträ mfl..

Hampa finns som skivor.. Till golvet brukar lösull gå bra..

En större naktdel med miniralull är att Möss o råttor älskar att bygga bo i det.. varmt o gott.. Dock så verkar dom inte gilla Ekofibers isolering.. Så det kan ju vara ett tips..

Var köper man cellulosaisolering? För det finns väl inte på Bauhaus och liknande butiker? Tycker bara jag såg mineralull där.

Jag undrar förstås om det skall värmas upp mycket - detta gästrum. Skall värmen stå på ofta när det är kallt ute?

I gamla hus är isolering i golv garanterat bäst med sågspån - luktar gott, går att fylla på och byta ut, är billigt, luftar sig fint och där bor inga möss. Det förutsätter torpargrund förstås. Understa lagret kan man göra med något billigare trä eller skivor + vindpapp. Alternativt kan man ha oisolerade golv med stadiga brädor, faktiskt. Fungerar bra i sommarhus om de inte skall värmas upp på vintern. I botten på torpargrunden är det väldigt bra om man kan ha en lager mackadam. Då stoppas mycket av funkten från marken, den silar ev överskottsvatten som kommer uppifrån och inga djur bygger bo där.

Har ni ont om torpargrundutrymme så kan man göra ett par decimeters bädd av mackadam och sedan lägga ett grovt golv direkt på detta. Mackadammet skall då gå ändå upp mellan golvbalkarna till brädorna och fylla helt ut mot grunden. I ett tidigt sommartorps-program lade man närmast golvbrädorna något slags naturisoleringsmaterial (ekofiber?). Men det blir faktiskt förvånadsvärt varmt med bara stenen.

Om man har springor i stockväggar kan man fundera på hur stora dessa är - är de av mindre karaktär kan man dreva in lindrev eller mossa med mycket gott resultat. Är de av grov karaktär bör man överväga att kila in nytt trä och ev byta vissa delar. Man kan dreva bort springor på insidan också.

Jag har sett en mycket drevlig lösning på ganska nedslitna timmerväggar i ett gammalt nummer av tidningen Lantliv. Där byggde man en ny utanpåliggande låg bröstnings-panel (upp ungefär till normal fönsternivå) för att göra rummet mindre "rått" och denna panel var sedan målad i en dov färg som stod fint mot resten av väggen. Det blev en minimalistisk lösning som var mycket vacker mot en sparsmakad möblering.

Lerklining är ju annars alltid att rekommendera på stock-innerväggar och det gör då inget att de är ojämna.

Tack för tipsen!

Det är nog ingen dum idé med makadam i botten. Vi har grävt ur rätt mycket spån/jord som hade samlat fukt (förmodligen) och lett till viss röta i stockarna. Så att lägga makadam i stället är nog bra.

Du tycker spån, torparkarin? Det blir inte så att det blir en luftspalt närmast golvbrädorna när spånet packas, så att man får golvdrag? För när man väl lagt på golvet är det ju svårt att bryta upp och fylla på. Var köper man egentligen spån? Måste man iväg till sågverk eller liknande? Det känns bökigt...

Vi kommer nog inte använda gästrummet särskilt mycket utan det kommer stå ouppvärmt mesta tiden. Hur ofta har man övernattande gäster? Mest på sommaren kanske. Ett par gånger per vinter kanske.

Lerklining känns väldigt trevligt och lockande egentligen, men frågan är hur mycket jobb det är? Vi vill inte lägga ner alltför mycket tid på detta egentligen men samtidigt är det förstås roligt om det blir bra! Någon som har en uppfattning om tidsåtgången på att lerklina ett 8 kvadratmeter stort rum? Det vore ju roligt förstås...

Hej

Spån köper man billigt på sågarna - gärna de mindre. Vill man fylla egna säckar så brukar det vara nästan gratis. Visst det tar lite tid att bära och fylla säckarna men att hälla i dem i golvet går ju fort. Sedan är det lte svårt att veta hur mycket man skall packa. Förr brukar man se till att en bräda mot väggen enkelt kunde lossats så att man kan kolla och fylla på. Vindpapp i botten är bra också.

Jag har aldrig lerklinat väggar som inte har varit lerklinade förut, mina har haft sina fint täljda plugg kvar. Det är ju annorlunda om du skall sätta upp nät eller tvärgående lister forst. Det atr lång tid i början att lerklina - innan man hittar rätt konsistens som är lätt att dra på. Men jag vet tror inte att det går fortare att rikta upp väggen och sätta skivor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.