Hej! Jag funderar på att bygga ett gästrum i gammalt stall. Rummet är ca 25 m2 . Marken är väldränerad med ganska grov sand och finns ingen tendens till att marken runt stallet skjuter vid käle. Golvet är idag delvis en gammal betongplatta. Jag funderar på om man kan jämna ut golvet med singel och sedan lägga 10cm markisolering ( 2* 5cm) och sedan lägga typ 15 mm OSB -Skiva ovanpå. Det blir ett flytande golv i så fall. Skulle en sådan lösning vara ok eller kan man tro att det blir problem med fukt eller med bärighet på isoleringen . Eller som alternativ- vore det bättre att ta bort betongplattan, gräva ur och fixa plintar med reglat golv?
Det låter väl inte helt tokigt att jämna ut med singel lägga på eps-skivor, men sen skulle jag nog satsat på ngt icke-organiskt golv, eller iaf ngn form av platonmatta under ev spångolv så att fukten kan ventileras bort. Även om det inte är synlig fukt så förekommer ju alltid markfukt.A Anders Ho skrev:Hej! Jag funderar på att bygga ett gästrum i gammalt stall. Rummet är ca 25 m2 . Marken är väldränerad med ganska grov sand och finns ingen tendens till att marken runt stallet skjuter vid käle. Golvet är idag delvis en gammal betongplatta. Jag funderar på om man kan jämna ut golvet med singel och sedan lägga 10cm markisolering ( 2* 5cm) och sedan lägga typ 15 mm OSB -Skiva ovanpå. Det blir ett flytande golv i så fall. Skulle en sådan lösning vara ok eller kan man tro att det blir problem med fukt eller med bärighet på isoleringen . Eller som alternativ- vore det bättre att ta bort betongplattan, gräva ur och fixa plintar med reglat golv?
Ja. En platonmatta är nog en bra tankeklaskarlsson skrev:
Klicka här för att svara