5 739 läst ·
57 svar
6k läst
57 svar
Isolering av garage
Sätter man på OSBn så punkteras den ju så fort man sätter upp nått men så små hål kan väl inte göra någon stor inverkan eller? Iof så skulle den nog punkteras bakom skivan med då spik eller skruv oftast blir längre än ca 2cm vid tyngre saker.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Jag har hört att det tejpas skarvarna på osb i staterna och det räknas som godkänd ångspärr (säkert inte i hela landet men). Man kanske inte ska lära sig så mycket av detta egentligen men jag tror det skulle funka som "fuskfix" i detta fall.
Bara första länken från Google för att visa att det inte bara är hittepå från mig. (dock Kanada) https://www.ecohome.net/guides/2289/interior-sheathing-as-an-air-and-vapour-barrier/
Bara första länken från Google för att visa att det inte bara är hittepå från mig. (dock Kanada) https://www.ecohome.net/guides/2289/interior-sheathing-as-an-air-and-vapour-barrier/
Vet inte hur pålitligt det är sen använder dom dubbelt så tjock osb. Det kanske har betydelse med?Rickard.ag skrev:
Jag har hört att det tejpas skarvarna på osb i staterna och det räknas som godkänd ångspärr (säkert inte i hela landet men). Man kanske inte ska lära sig så mycket av detta egentligen men jag tror det skulle funka som "fuskfix" i detta fall.
Bara första länken från Google för att visa att det inte bara är hittepå från mig. (dock Kanada) [länk]
Vad jag set när jag sökt på det så är det ju viktigt att tejpa alla hål och häftklammer så det är tätt. Och det går ju lösa men sen när man sätter dit gipset blir det ju väldigt många hål som inte går täta. Sen är ju inte garaget tät överlag hellerR RoBo skrev:
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Du övertänker detta lite. Det är inte pga fuktproblem man tätar maniskt utan det är för att täta huset ur ett isoleringsperspektiv. För att slippa dom fuktproblem som är relevanta här räcker "rätt tätt". Hål med skruv i får räknas som täta och några hål utan skruv i är inget att oroa sig för. (annars skulle många hus ha stora problem då det länge generellt byggdes med rätt otäta ångspärrar.)
RoBos förslag är bra tycker jag.
RoBos förslag är bra tycker jag.
OkejRickard.ag skrev:
Du övertänker detta lite. Det är inte pga fuktproblem man tätar maniskt utan det är för att täta huset ur ett isoleringsperspektiv. För att slippa dom fuktproblem som är relevanta här räcker "rätt tätt". Hål med skruv i får räknas som täta och några hål utan skruv i är inget att oroa sig för. (annars skulle många hus ha stora problem då det länge generellt byggdes med rätt otäta ångspärrar.)
RoBos förslag är bra tycker jag.
Någon risk med ångspärr om vi skulle sluta använda värmen i garaget?