Håller på med samma grej i mitt garage, 95+45mm isolering. Jag plastar.
 
D D3nn05 skrev:
Ingen risk för skada på OSBn då?
Nej det blir samma sak.
 
Sätter man på OSBn så punkteras den ju så fort man sätter upp nått men så små hål kan väl inte göra någon stor inverkan eller? Iof så skulle den nog punkteras bakom skivan med då spik eller skruv oftast blir längre än ca 2cm vid tyngre saker.
 
Rickard.
Jag har hört att det tejpas skarvarna på osb i staterna och det räknas som godkänd ångspärr (säkert inte i hela landet men). Man kanske inte ska lära sig så mycket av detta egentligen men jag tror det skulle funka som "fuskfix" i detta fall.

Bara första länken från Google för att visa att det inte bara är hittepå från mig. (dock Kanada) https://www.ecohome.net/guides/2289/interior-sheathing-as-an-air-and-vapour-barrier/
 
Snarare att det håller bättre tätt i skruvhålen när plasten är klämd i mellan gips och OSB. Annars bör det ju vara ett installations skikt.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag har hört att det tejpas skarvarna på osb i staterna och det räknas som godkänd ångspärr (säkert inte i hela landet men). Man kanske inte ska lära sig så mycket av detta egentligen men jag tror det skulle funka som "fuskfix" i detta fall.

Bara första länken från Google för att visa att det inte bara är hittepå från mig. (dock Kanada) [länk]
Vet inte hur pålitligt det är sen använder dom dubbelt så tjock osb. Det kanske har betydelse med?

R RoBo skrev:
Snarare att det håller bättre tätt i skruvhålen när plasten är klämd i mellan gips och OSB. Annars bör det ju vara ett installations skikt.
Vad jag set när jag sökt på det så är det ju viktigt att tejpa alla hål och häftklammer så det är tätt. Och det går ju lösa men sen när man sätter dit gipset blir det ju väldigt många hål som inte går täta. Sen är ju inte garaget tät överlag heller
 
Rickard.
Du övertänker detta lite. Det är inte pga fuktproblem man tätar maniskt utan det är för att täta huset ur ett isoleringsperspektiv. För att slippa dom fuktproblem som är relevanta här räcker "rätt tätt". Hål med skruv i får räknas som täta och några hål utan skruv i är inget att oroa sig för. (annars skulle många hus ha stora problem då det länge generellt byggdes med rätt otäta ångspärrar.)
RoBos förslag är bra tycker jag.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Du övertänker detta lite. Det är inte pga fuktproblem man tätar maniskt utan det är för att täta huset ur ett isoleringsperspektiv. För att slippa dom fuktproblem som är relevanta här räcker "rätt tätt". Hål med skruv i får räknas som täta och några hål utan skruv i är inget att oroa sig för. (annars skulle många hus ha stora problem då det länge generellt byggdes med rätt otäta ångspärrar.)
RoBos förslag är bra tycker jag.
Okej

Någon risk med ångspärr om vi skulle sluta använda värmen i garaget?
 
Tomture61
I garage utan värme är plast en dålig idé.
Vindduk är bättre då.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
I garage utan värme är plast en dålig idé.
Vindduk är bättre då.
Tanken är ju att vi ska ha underhållsvärme som tidigare nämnt runt 10 grader men blir det för dyrt så blir det bara uppvärming när vi ska vara där. Och då är det dumt med plast? Hur funkar det med Vindduk då?
 
Tomture61
Vindduken dämpar vinddraget genom isoleringen och till viss del även fukt/ånga.
Vindduk hittar du tex på Byggmax
Tror det blir oekonomiskt att åka jojo med temperaturen .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vindduken dämpar vinddraget genom isoleringen och till viss del även fukt/ånga.
Vindduk hittar du tex på Byggmax
Tror det blir oekonomiskt att åka jojo med temperaturen .
Vindduk är inte det samma som vindpapp föresten?
 
Tomture61
Nope , vindpapp släpper inte igenom fukt tex.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nope , vindpapp släpper inte igenom fukt tex.
Antar att det är vindskyddsduk du menar på tex byggmax, den är ju till utsidan av väggen? Där sitter vindpapp som inte ska bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.