Hej! Håller på att renoverar garage och isolerar och undrar hur det är med fuktspärr behövs det? Väggarna blir panel-vindpap-120 isolering-osb-gips är tanken och värmekälla blir nog luft/luft pump.
Taket är bara isolering och gips.
Garaget är tänkt till hobby rum så kommer ja värme året runt runt 20 grader.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
sunnis
Ja, sätt plast i väggarna.
 
sunnis sunnis skrev:
Ja, sätt plast i väggarna.
Inget i tak?
 
Efter lite mer googling hitta jag detta "
Daggpunkten är då den varma, fuktiga inomhusluften är så pass nedkyld att den omvandlas till kondens.

Teoretiskt sett sker detta cirka 200 mm ut i isoleringsmaterialet. Har du mindre än 200 mm isolering, kommer inneluften alltså som tumregel att kondensera först på den andra sidan av isoleringen och då ventileras den bara bort.

Men har du mer än 200 mm isolering, uppstår kondensen inne i isoleringen."

Betyder inte det att det borde gå utan? Eller är det något helt annat?
Och som sagt luft pump samt 1-2 ventiler i väggarna så bör bara bra ventilation. Kan tillägga att byggnaden är ca 45 kvm med platt tak
 
sunnis
D D3nn05 skrev:
Efter lite mer googling hitta jag detta "
Daggpunkten är då den varma, fuktiga inomhusluften är så pass nedkyld att den omvandlas till kondens.

Teoretiskt sett sker detta cirka 200 mm ut i isoleringsmaterialet. Har du mindre än 200 mm isolering, kommer inneluften alltså som tumregel att kondensera först på den andra sidan av isoleringen och då ventileras den bara bort.

Men har du mer än 200 mm isolering, uppstår kondensen inne i isoleringen."

Betyder inte det att det borde gå utan? Eller är det något helt annat?
Och som sagt luft pump samt 1-2 ventiler i väggarna så bör bara bra ventilation. Kan tillägga att byggnaden är ca 45 kvm med platt tak
I taket också, beroende på hur du nu isolerar så brukar ju enklaste vara att plasta och lägga isolering allt eftersom. Men det finns olika sätt.

Det är ju klart att man kan skippa plasten i ditt fall, men det är ju inte speciellt dyrt eller svårt moment att sätta upp och det gör byggnaden tätare och mer energieffektiv (I teorin enbart med din lilla yta).

Du gör som du vill. Men det generella svaret är ja för det är så man bygger en yttervägg.
 
sunnis sunnis skrev:
I taket också, beroende på hur du nu isolerar så brukar ju enklaste vara att plasta och lägga isolering allt eftersom. Men det finns olika sätt.

Det är ju klart att man kan skippa plasten i ditt fall, men det är ju inte speciellt dyrt eller svårt moment att sätta upp och det gör byggnaden tätare och mer energieffektiv (I teorin enbart med din lilla yta).

Du gör som du vill. Men det generella svaret är ja för det är så man bygger en yttervägg.
Isoleringen sitter redan i taket så skulle bara vara att plasta. Dock är det mer jobb på väggarna då jag kom på detta idag och vi satte upp osb Skivorna i veckan... Så skulle behöva dra ner allt och sätta upp igen isf..

Hur är det om man skulle sluta använda garaget och man sänker till UH-värme alt. Ingen värme. Finns det risk för fukt då om man har spärr?

Och som sagt ingen bil i garaget, den är väl med en bidragande faktor till fukt framförallt under vintern.
 
sunnis
Har du redan börjat skruvat OSB så strunta i plasten. Det har ingen större betydelse.

Angående sista frågan så är det mest ett problem i teorin om man sänker temperaturen. I praktiken gör det ingen större skillnad. Ingen fara om det skulle bli lite fukt på fel sida. Det man inte vill är att ha daggpunkten i isoleringen så det ackumuleras med fukt där över tid.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Bör man sätta plast överallt om man kör på det eller skulle man kunna sätta bara i taket? Finns ju bara isolering och inget mot vind där, men det kanske man inte brukar ha?
 
sunnis
D D3nn05 skrev:
Bör man sätta plast överallt om man kör på det eller skulle man kunna sätta bara i taket? Finns ju bara isolering och inget mot vind där, men det kanske man inte brukar ha?
Sätt det i taket, antar att du ska mer än 200mm där?
 
sunnis sunnis skrev:
Sätt det i taket, antar att du ska mer än 200mm där?
Inte helt hundra men tror det är 120 där med. Vi har typ bara "lagat" tidigare ägares isolering. All isolering var kapad till ca 50 cm så alla skivor i väggar och tak hade glipor, Samt att det saknades helt enkelt på 3 ställen Och vi kände inte för att byta ut allt så vi fyllde i alla glipor och satte nytt där det inte fanns något.
 
Lite nojig över det här med fukt. Hur pass känsligt är det? Garaget kommer ha 120mm isolering i vägg och tak. 1 vanlig friskluft ventil och uppvärmning kommer vara luft/luft pump med en inställd temp på ca 17-19 grader vid användande av garaget( kanske 3-4 kvällar i veckan(gym/hobby mek) ). Och när man inte är där ska vi försöka hålla en 10 grader ish.
Tror även att pumpen hade avfuktning.
Behövs plast?

Garage port+dörr och golv är oisolerat så blir för dyrt att ha hög temp

En annan fråga om man skulle plasta hur är det på sommar? I somras var det som varmast 25-35 grader och garaget var nog max uppe i 18 grader är det inte risk för omvänt då?
 
Redigerat:
Tomture61
Risken finns att du kan få kondensutfällning inifrån , men som andra skrivit , blir tätare garage = bättre på vintern.
Men då ska det vara 100% tätt. Förutom kontrollerad ventilation , man vill inte ventilera genom isolering/byggskivor.
 
Inga problem att ha plasten på OSBn och sedan gips.
 
R RoBo skrev:
Inga problem att ha plasten på OSBn och sedan gips.
Ingen risk för skada på OSBn då?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Risken finns att du kan få kondensutfällning inifrån , men som andra skrivit , blir tätare garage = bättre på vintern.
Men då ska det vara 100% tätt. Förutom kontrollerad ventilation , man vill inte ventilera genom isolering/byggskivor.
Så tätt kan jag inte få pga dörrar samt elskåpet som går igenom hela väggen. Men oavsett så är det plast som gäller?
 
sunnis
D D3nn05 skrev:
Lite nojig över det här med fukt. Hur pass känsligt är det? Garaget kommer ha 120mm isolering i vägg och tak. 1 vanlig friskluft ventil och uppvärmning kommer vara luft/luft pump med en inställd temp på ca 17-19 grader vid användande av garaget( kanske 3-4 kvällar i veckan(gym/hobby mek) ). Och när man inte är där ska vi försöka hålla en 10 grader ish.
Tror även att pumpen hade avfuktning.
Behövs plast?

Garage port+dörr och golv är oisolerat så blir för dyrt att ha hög temp

En annan fråga om man skulle plasta hur är det på sommar? I somras var det som varmast 25-35 grader och garaget var nog max uppe i 18 grader är det inte risk för omvänt då?
Nej du behöver inte vara nojig med fukten med så lite isolering i ett garage.

Precis som någon skrev så kan du sätta plasten direkt mot OSB skivorna om du vill göra det tätt och ordentligt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.