5 557 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Isolering av den lodräta delen av mansardtak - hur
Skall snart bli ovanvåning med mansardtak.
Under första 27* fallet kommer isoleringen ligga helt horisontellt på innertaket.
Första halvan av andra fallet på 63* kommer 170mm isolering hållas på plats uppåt/utåt av Icopas magiska "isolera-utan-luftspalt-magiska-plast".
Den andra halvan av 63* fallet där isoleringen skall ligga/stå helt vertikalt, hur får jag den att inte bege sig utåt?
Har en tanke på att sätta vanlig byggplywood mellan dom helt vertikala delarna på takstolarna, dels för att stabilisera upp (svallet/undertaket kommer ju bestå av plast), och dels för att hålla isoleringen på plats. - Med dom helt vertikala delarna menar jag upp till den "knicken" man har runt navelhöjd.
Tänkte att plywooden också kunde fungera som lite vindskydd, samt att eventuell snö som kan virvla in via simslådorna inte kommer i kontakt med isoleringen. Kan byggplywood vara för tät, det är ju inte plast, men dock en massa klister innuti...?
Mycket tacksam för lite tankar kring detta.
//Fredrik i Göteborg som snart leker snickare...
Under första 27* fallet kommer isoleringen ligga helt horisontellt på innertaket.
Första halvan av andra fallet på 63* kommer 170mm isolering hållas på plats uppåt/utåt av Icopas magiska "isolera-utan-luftspalt-magiska-plast".
Den andra halvan av 63* fallet där isoleringen skall ligga/stå helt vertikalt, hur får jag den att inte bege sig utåt?
Har en tanke på att sätta vanlig byggplywood mellan dom helt vertikala delarna på takstolarna, dels för att stabilisera upp (svallet/undertaket kommer ju bestå av plast), och dels för att hålla isoleringen på plats. - Med dom helt vertikala delarna menar jag upp till den "knicken" man har runt navelhöjd.
Tänkte att plywooden också kunde fungera som lite vindskydd, samt att eventuell snö som kan virvla in via simslådorna inte kommer i kontakt med isoleringen. Kan byggplywood vara för tät, det är ju inte plast, men dock en massa klister innuti...?
Mycket tacksam för lite tankar kring detta.
//Fredrik i Göteborg som snart leker snickare...
Yepp, vanliga spikreglar med cc 30-40. Så gjorde jag och det fungerar. 
satte vindpapp på baksidan av stående reglar samt at spika lite gles .. vindpappen får luften att stå still i isoleringen , handlar om 300pix för en rulle på 1,25 * 25m
så sliper du alla skivorna.. och sparar en slant på det..
så sliper du alla skivorna.. och sparar en slant på det..
Men är det inte en fördel med byggplywood för att stadga upp hela konstruktionen så att inte hela taket lägger sig? Det kommer ju inte vara spikat svall av spont, utan magisk plast.
Kan plywooden vara för tät så att det blir som en yttre fuktspärr?
Eller räknas plywood som ett genomsläppligt material?
Kan plywooden vara för tät så att det blir som en yttre fuktspärr?
Eller räknas plywood som ett genomsläppligt material?
vet att detta är en gammal tråd, men jag är precis ifärd att isolera våran nybyggda övervåning , mansardtakstolar. Är det inte bättre att isolera den 63-gradiga delen hela vägen ner till mellanbjälklaget, istället för att isolera den lodräta stödbensväggen?
Hur löser man det t.ex. med vindavledare om man isolerar stödbensväggen? finns det då inte risk för att ev vatten som kan rinna efter vindavledaren från kallvinden droppar ner i isoleringen i mellanbjälklaget utanför stödbensväggen?
Hur löser man det t.ex. med vindavledare om man isolerar stödbensväggen? finns det då inte risk för att ev vatten som kan rinna efter vindavledaren från kallvinden droppar ner i isoleringen i mellanbjälklaget utanför stödbensväggen?
Klicka här för att svara