4 730 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Isolering av betongvägg
Ja det är en bra taktik. Att något är en riskkonstruktion behöver ju inte betyda att det måste gå åt helvete och har det fungerat i många år redan nu så är ju det en indikation på att det kommer fortsätta göra det.
Jag lite så tänker jag, är det däremot ett mögel-infested hell jag börjar gräva i, så behöver jag ju uppenbarligen hitta en ny taktik. Återigen, tack för input, det är helt ovärderligt när man står inför såna här kluriga utmaningar.MathiasS skrev:
Varför inte gjuta på väggen, så att den bär konstruktionen och därefter resa en 45mm innevägg med plåtreglar 10mm innanför och sen använda diffusionstät sprayfoam som isoleringsmatriel?Y yens skrev:
Hur menar du med gjuta, alltså förstärka befintlig betongvägg med mer betong? Leca? Då kommer det en kunskapsmässig faktor också, jag har budget för att göra det själv. Kan du förklara lite mer hur du menar? Tack för kreativa idéer.bHANS skrev:
Med gjuta på menar jag förlänga betongväggen höjdledes till den höjd du vill ha den med betongY yens skrev:
När jag rev så kunde jag konstatera att det i princip redan var den lösning som rekommenderades här, med cellplast mot väggen. Cellplast och reglar var helt torra, inga som helst fuktgenomslag i botten i vinkeln mellan betongväggen och betongplattan efter 50 år. Så jag gjorde faktiskt ungefär som i min första riktning högst upp här. det som inte syns på ritningen är cellplast mellan reglarna och betongen på alla ställen, inget trä direkt mot betongen. Sedan lade jag 45mm-reglar liggande för att bryta köldbryggor som jag isolerade innan jag täckte hela väggen med 18mm plywood. Då kunde jag även använda 45mm-utrymmet för installation av el. Jag ska se om jag kan rota fram lite bilder om intresse finns.K Kurre23 skrev:
Ja okej. Skönt att den lösningen verkar funka. Du får gärna lägga upp lite bilder om du har. Ska som sagt göra en identisk renovering så tar alla lärdomar och tips jag kan få!Y yens skrev:När jag rev så kunde jag konstatera att det i princip redan var den lösning som rekommenderades här, med cellplast mot väggen. Cellplast och reglar var helt torra, inga som helst fuktgenomslag i botten i vinkeln mellan betongväggen och betongplattan efter 50 år. Så jag gjorde faktiskt ungefär som i min första riktning högst upp här. det som inte syns på ritningen är cellplast mellan reglarna och betongen på alla ställen, inget trä direkt mot betongen. Sedan lade jag 45mm-reglar liggande för att bryta köldbryggor som jag isolerade innan jag täckte hela väggen med 18mm plywood. Då kunde jag även använda 45mm-utrymmet för installation av el. Jag ska se om jag kan rota fram lite bilder om intresse finns.
Här är först en bild fångad från en video, så kvaliteten är "sådär". Men den visar de urjackade reglarna och den nya liggande regeln ovanpå betongväggen. Allt med cellplastremsa mellan betong och trä för att försöka minska riskerna iaf.K Kurre23 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därefter en bild lite senare, när jag har isolerat mot betongen med cellplast och med minerallull ovanför. (Där sitter vindpapp på utsidan, jag kunde inte köra utegips ovanför betongen, eftersom det byggde för mycket.) Sedan har jag plastat det med diffplast på insidan. Det rådde lite delade meningar om det, men en person som jag generellt litar på i byggfrågor tyckte jag skulle göra så eftersom det fanns risk för viss fuktvandring med hänsyn till att betongen inte går hela vägen upp. Man ser även den första av de liggande 45
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hojta om du har fler frågor, jag svarar gärna efter bästa förmåga, jag är nöjd med hur jag gjort det, men jag kan ju inte svära på att jag är lika nöjd om 10 år, eller 20 år...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ingen isolering i sutteränghus mellan betongväggoch ytterväggar ?
Isolering -
Isolering betongvägg?
Isolering -
Renovering/isolering av golv och vägg samt kanske dränering på sekelskifteshus med oisolerad platta på mark och betongväggar.
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolering på betongvägg?
Isolering -
Invändig isolering av betongvägg
Byggmaterial & Byggteknik