Hej,
Jag har en armerad betongplatta, ca 18cm tjock, som står på pelare ca 1m ovan mark. Den sticker ut från huset och är 4x4 m. Se bifogade bilder.
Jag har byggt ett uterum på denna platta. Väggarna i uterummet är helt i glas, u-värde 1.1, Taket skall isoleras med ca 200-300mm. På betongplattan har jag tänkt att lägga 100mm cellplastisolering för att sedan täcka det med en betong/avjämningsmassa med ingjutna golvvärmerör (Vatten). Orsaken till att jag vill ha isolering ovan betongplattan är att jag tycker att 18 cm tjock armerad betong blir en för stor massa att värma upp.
Jag undrar nu hur ni tycker att man eventuellt också skall isolera under och på kanterna av plattan och vilka eventuella ångspärrar och annat man skall tänka på. Jag vet att det bästa ur fuktsypunkt vore att ha gjort isoleringen endast på utsidan av betongplattan. Jag skall också nämna att väggarna står på en syll av furureglar som i sin tur ligger på betongen med en mellanliggande syllisolering, plastfilm med 2 gummilister.