Vi har ett kedjehus byggt 1977 i Järfälla.
Det är byggt med betongplatta på mark (alltså ingen källare etc).
Tomten sluttar i "sidled" så plattan är mer exponerad på den "låga" sidan.
Fasaden ovanför plattan är murat med brunt tegel.

Betongplattan är täckt utåt (för isolering?) med vad jag kan bedöma är en 4-5 cm tjock korkplatta som är målad svart på utsidan.
Den här korken (eller vad det nu är) har vittrat/gnagts sönder under åren på ett antal ställen runt om huset.
Nedan finns två bilder från den sida som vetter mot vår tomt, men det är liknande skador på den sidan som vetter mot grannen (huset står i tomtgräns där).

Vi hade en byggare här för några dagar sedan för att titta på en fasadrenovering av vårt garage och då frågade jag om detta också. Men han var frågande om vad det kunde vara, tydligen hade han inte stött på ett sådant material tidigare så han visste inte hur man skulle kunna fixa till det...

Därför frågar jag här:
1) Vad kan det vara för sorts material?
2) Hur bär man sig åt för att renovera det?

Förvittrad svartmålad korkisolering vid husgrund av brunt tegel, med synliga skador och omgivande trappsteg i betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad svartmålad korkisolering på betongplatta, med blottade ytor på husets fasad, murat med brunt tegel ovanför, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det är mycket riktigt kork med nån form av bitumen på för fukt- och värmeisolering av sulan. Jag bor lustigt nog i Järfälla (viksjö), har likadan tegelfasad men i ett radhus och har tagit bort precis samma kork runt min sula. Det mesta hade maskarna ätit upp så att det var ett fuktigt jordlager närmst sulan, men det gick enkelt att få bort resterande, skrapade med kofot var enklast. Jag ersatte korken med 10 cm isodrän inslaget i markduk som jag monterade mot sulan och ett plåtbleck över som avslutning för att hindra vatten att sippra in ovanifrån. Jag tycker nog att de tidigare iskalla golven har blivit någon grad mindre iskalla på vintern...

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Tack för svaret, det verkar som om du har samma grundhus som vi men där de är byggda ihop som radhus med atrium i köksdelen. Där har vi en uteplats som vetter mot garage-gången.
Och jag har ett eget garage hopbyggt med grannhuset och en gång emellan garaget och mitt hus där de här vittrade isoleringsplattorna sitter.

Jag kollade lite på "Isodrän" men det verkar som att det är tänkt som dränering på källarväggar för att undvika fuktinträngning. Men vi har ju ingen källare och plattan ligger ju ovanpå marken så jag tror inte dränering är vad jag söker.

Däremot var man kan få tag på de här korkskivorna så de kan bytas ut. Det är mest en estetisk fråga för jag har inte upplevt att vi har särskilt kalla golv, så isoleringen är nog OK.
De här hålen är ju inte så väldigt stora heller men ser risiga ut.

Jag sökte lite och hittade denna site som säljer korkisolering...

korkisoleringen var dåtidens isodrän, med isodrän får man både fukt och värmeisolering mer effektivt än med korkisoleringen eftersom den är tjockare och vattenavstötande. Om man kan få en bättre isolering av sulan även för fukt, så blir den torrare vilket ger ett varmare och bättre inomhusklimat.

Fast i mitt fall finns det ingen underjordsdel (tex en källare) som skall skyddas mot fukt. Det är helt enkelt en platta betong på en grusbädd och det behövs knappast dränering eftersom vattnet inte kan komma någonstans ifrån....
Hela anledningen att fixa till skadorna är att "det ser fult ut".
Jag har detaljstuderat hur det var gjort och jag ser ett alplandskap sticka ut från väggen i form av en hård gulaktig massa. Det är troligen den sättmassa som man spacklat på innan man tryckte dit korkplattorna 1977. Den härdade sen och fäste korken. Och nu när korken är borta ser man groparna i korken som upphöjningar i den här fästmassan.
Så man måste på något sätt plana ut dessa innan man kan fästa den nya plattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.