Kan inget om bygge men ska ge mig på att rusta upp en fukt/mögelskadad(mest taket) barack som är tänkt att bli mitt permanenta boende.

Taket såg ut såhär: spånplatta - innerpanel - 2cm tjock skiva i något poröst material (lätt att bryta av) - spån - ytterpanelen - papp - plåt.
Väggarna: spånplatta - innerpanel - plast - gullfiber - ytterpanel. Gullfibern sitter ganska tajt inklämt mellan inner- och ytterpanel. Isoleringen sitter alltså direkt mot ytterpanelen. Ingen luftspalt nånstans(finns inte plats) o vet inte om jag kan/har råd att göra väggarna tjockare.

Vad är bäst att isolera taket med? Fortsätta med organisk isolering(spån) eller byta ut mot nåt annat? Om jag använder tex gullfiber i taket så måste jag väl plasta närmast taket precis som det var gjort i väggarna och satsa på bra ventilation inne i vagnen??
Tips på vad jag kan förbättra med isoleringen i väggarna och runt fönsterna (där det bara var intryckt gullfiber)?

Ska sägas att jag förmodligen bara ska elda i vedkamin i vagnen och att när jag då inte är där på vintern så kommer det bli minusgrader inne i den. Tempskillnaderna inne i vagnen kan alltså komma att ligga på runt 30-35 grader (0- till 30+). Tänkar att detta också har stor betydelse för val av isolering med tanke på fuktbildning vid tempövergångar.
Jag föredrar hellre ha en vagn som andas och som inte håller värme så länge än att ha en som håller värme länge men där risk för tex mögel är överhängande.
Tacksam för alla tips o råd. Tänk också på min begränsade budget. Finns en anledning till att jag ska bo i en vagn :)

Om det finns risk för att vagnen blir kallare änn 10-12 grader så ska du skippa plasten (även i väggar).

Isolerings matrealet i taket bör vara av någon Cellulosa (miniralull fungerar troligen också och är billigare med tanke på din budget) jag tror det är bäst i ditt fall. Finns flera märken att välja på i lösull då. Året runt boende så rekommenderar jag minst 300mm tjock isolering på taket.

Väggar minst 95mm isolering. Vet du hur tjock isolering du har i dag? luft spallt bör du ha, det finns risk för fukt problem där annars.

Runt fönstren ska det vara intryckt gullfiber (mineralull) eller Lin. Det är så man gör!. Det tätar & isolerar så du slipper lite kalldrag. Dock så ska isoleringen inte vara ihop pressad utan den ska vara "luftig".

I ventilations väg så är nog en fläkt en bra grej den ska sitta i taket och röret (100mm) ska vara isolerat hela vägen. Fläkten behöver kanske inte gå jämt men om det regnar ute och du kommer in tänder brasan och slänger av dig dina fuktiga kläder så är en fläkt en bra grej att få ut den fuktiga luften som blir. Det är fuktig inomhusluft som ofta gör att man får mögelproblem (pga kondens). Lika så är det ju ganska lätt att elda på för mycket (framför allt i början), då kan fläkten hjälpa till att få ut värmen.

Tänk på att kaminen behöver luft den med, så ev behöver den Till luft den med, en vägg ventil (lågt placerad) som man kanske kan öppna & stänga manuellt är nog bra.

Tusen tack för ditt svar.
Lägre än 10-12 plusgrader?? Läste här på forumet att vid användning av oorganisk isolering (glasull) så måste man ha en ångspärr för isoleringen transporterar inte fukt på samma sätt som organisk isolering och det bildas kondens (eller nåt i den stilen). Men plasten kanske bara ger negativ effekt vid så låga temperaturer...eller varför bör man inte använda den?

Glasullen i väggarna var väl kanske 60-80mm tjock. Ingen luftspalt i väggarna som sagt men det kanske det är värt att regla och flytta ut ytterpanelen några cm då och skapa lite luftspalt (om det nu är så enkelt). Har billigt fått tag i Isover träregelskivor som jag tänkt isolera väggarna med.
På yttre sidan av glasullen i väggarna satt det någon papp och jag antar att det är någon vindskyddspapp och som jag bör använda mig av igen? Sätts den då på insidan av ytterpanelen eller direkt mot isoleringen?

Tänkte köpa Isover Lösull 4501 Fyll-Upp och kratta ut i taket. Antar att det ska få plats med lite luft ovanför lösullen också?

Fläkt hade ju varit bra men då jag inte säkert kommer att ha tillgång till el så får jag nog skippa den. Tänker att jag ska ha 4st ventilationshål i vagnen(som är på ca 15m²). 2st vid taket och 2st vid golvet.

Jo du kan få ett tvärt om förhållande med plast (ångspärr). Plasten ska alltid sitta på den varma sidan av konstruktionen för det inte ska bli några problem. om du inte eldar så blir det förr eller senare varmare ute änn inne i stugan och då kan vi få problem!
Utan plast så kan ev fukt vandra in och ut ur väggar & tak. Fukten kan alltid komma ut.

Att flytta ut panelen lite är inte så svårt, dock är det kanske tveksamt om du kan återanvända panelen.. dvs du måste kanske köpa ny.. Fast det var planen kanske?

Pappen på isoleringen, pappen ska som sagt var stoppa lite blåst. Man brukar ha den på vinden tex. Men den funkar nog bra i väggar också. konstruktionen bör då se ut som så här Ytterpanel, luftspalt, vindpapp, regelverk med isolering (pappen vänd mot ytterpanelen), gips, tapet.

Den isolering som sitter där i dag är då troligen en 70mm (standard mått) eller 95mm (standard mått). men vi gissar då på 70mm.

Isovers Fyllupp lösull är ganska komprimerad har jag förstått det som. Men efter som det inte är så stor yta så kan det nog fungera bra. När du tömmer säcken så kommer isoleringen ut i klumpar så man måste dela på klumparna, lite omständigt som du förstår.

Du tänker rätt gällande ventilationen. i taket så ta 100mm rör. Då passar allt möjligt till dem. Enklast & troligen billigast att köpa grejer till dem (tex justerbara ventiler, fläktar osv) .

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.