Hej

Jag har dragit avloppsrör under ett fritidshus med plintgrund för eget system på gården i Sälenområdet. Den entreprenör som ska installera resten av systemet, trekammarbrunnen m.m. rekommenderar att isolera rören under huset med XPS lådor, kanaler runt rören. Det är mycket trångt om utrymmen under huset (se bild) för att alls installera XPS kanaler.
Fråga: Finns det något annat sätt eller material som är lättare att montera runt rören? Det enda jag kan komma på är typ Rockwool rör, men fungerar det med tanke på kylan på vintern?

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det spelar ingen roll med isolering när det inte fins någon egen värmekälla i rören - kallt blir det oavsett. Minusgrader i rören när det ä minusgrader runt om rören - isoleringen bestämmer bara takten i hur fort rören följer temperatur i omgivningen - skall du kunna tina fryst avlopp den dagen det händer så bör du lägga värmekabel innanför isoleringen i så fall, vid stopp vid utan isolering får man gå med slang med ånga från en ångtvätt eller tapetborttagare med högre ångkapacitet (ju mer ånga som produceras ju bättre)

Det viktiga är att det är fall nog så att rören blir tomma på vatten kort efter utsläppet, att se till att man inte har droppläckor från kranar, duscharmaturer eller läckande toaletter etc. (det knepiga är faktiskt droppandet från varmvattenberedare när det blivit kall efter dusch och kallare vattnet expanderar när vattnet värms upp igen)

Problemet är inte 1 liter vatten som släpps ut under några sekunder som när man använder handfatet, problemet finns för den litern som droppar sakta ned i avloppet under flera timmar som när varmvattenberedare värmer upp vattnet igen när det är många minus ute och det bygger upp ispropp en bit ned i avloppsrören

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det spelar ingen roll med isolering när det inte fins någon egen värmekälla i rören - kallt blir det oavsett. Minusgrader i rören när det ä minusgrader runt om rören - isoleringen bestämmer bara takten i hur fort rören följer temperatur i omgivningen - skall du kunna tina fryst avlopp den dagen det händer så bör du lägga värmekabel innanför isoleringen i så fall, vid stopp vid utan isolering får man gå med slang med ånga från en ångtvätt eller tapetborttagare med högre ångkapacitet (ju mer ånga som produceras ju bättre)

Det viktiga är att det är fall nog så att rören blir tomma på vatten kort efter utsläppet, att se till att man inte har droppläckor från kranar, duscharmaturer eller läckande toaletter etc. (det knepiga är faktiskt droppandet från varmvattenberedare när det blivit kall efter dusch och kallare vattnet expanderar när vattnet värms upp igen)

Problemet är inte 1 liter vatten som släpps ut under några sekunder som när man använder handfatet, problemet finns för den litern som droppar sakta ned i avloppet under flera timmar som när varmvattenberedare värmer upp vattnet igen när det är många minus ute och det bygger upp ispropp en bit ned i avloppsrören
Jag har minst 1cm fall per meter, enligt rekommendationer och inget stillastående vatten vad jag kan se, jag har provat systemet.
Fungerar det enligt rek. att XPS kanalen som man monterar direkt upp mot trossbotten tar vara på värmen som kommer inifrån eller fördröjer den bara kylan att komma in i rören. Kan man ha någon annan isolering runt rören i sådana fall? Vi har cirka 10-15 grader sparvärme på i huset när vi inte är där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.