Bor i ett suterräng hus från 1992 som frågan handlar om.

Suterrängplan hade, som de flesta andra väggar i huset, träreglar och träskivor. I suterräng plan ville jag inte ha några organiska material mot lättbetongväggen. Överlåtelsebesiktningen visade dessutom på förhöjda fuktvärden så jag beslutade att ta ner träskivorna och träreglarna och byta till oorganiskt innan vi gjorde om i det rummet.

Vi reglade upp med plåtreglar istället. Satte ett lager cellplast med en "liten" luftspalt som syns i en av bilderna. Efter detta lager la vi ett lager stenull. Sedan en ångspärr och slutligen gipsskivor. Rummet är alltså på suterrängvåning med platta på mark och vattenburen golvvärme.

Detta var över två år sen och misstänker att om detta nu varit fel metodik så märks väl inte detta än på ett tag. Är detta felaktigt gjort? Finns det risk för instängd fukt eller kondens? Andra reflektioner?

Tack på förhand!

• Vägg med metallstomme, isolering och ångspärr under renovering i suterränghus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av suterrängvåning med plåtreglar och cellplast isolering mot lättbetongvägg.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete i suterräng med plåtreglar och synlig luftspalt mot lättbetongvägg, innan isolering och gips.
    Skapa konto
  • Renoverat suterrängrum med plåtreglar, cellplastisolering vid lättbetongvägg och synlig luftspalt.
    Skapa konto
Inga åsikter här? :)

Jag är också nyfiken på svar här då jag har planer att göra något liknande. I alla fall i de rum som är ovan jord.

Som jag förstått det ska detta fungera så länge sutteräng våningen hålls uppvärmd. Då kommer värmen inifrån hålla borta fukten utifrån och fukten inifrån stoppas av ångspärren.

För rum med vägg underjord är detta inte rätt. Beroende på hur isoleringen ser ut på utsidan kommer du antingen få en vägg som har fuktspärr åt båda håll och fukt som kommer in inte kan torka, eller enbart insidan men där fukt från marken tränger sig in och kondenseras i isoleringen där din daggpunkt hamnar om du inte isolerat på utsidan också.

Vi kommer köra isodrän på utsidan och puts på lecablocken på isidan som kan ventilera väggarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.