Tänkt skaffa en isolerad kompost. För en liten familj.
Vi har inte något direkt trädgårdsavfall så som gräs, ris och annat utan bara matavfall.
Kommer det funka?

Tänkt köpa en stor Biokub och dela av den i två st fack.
Någon som har annan bra att tipsa om eller något jag måste tänka om på?
http://www.biokub.se/ICA-kuriren.pdf

Vi hade en Greenline Master 375 (som för övrigt är till salu nu!) som varmkompost för hushållsavfall 4 pers, och det funkade utmärkt. Slutade när kommunen började samla matavfall. Fylldes på drygt ett år, och hade då finfin kompost i nedre delen. Vi rörde aldrig om, använde en stav för att luckra upp övre lagret, och försökte hacka upp avfallet något. Några gånger blev det för blött och det såg ut som om det dog (och stank utav h-e) men då fick jag röra om och låta den vila lite, så funkade det igen. Jag tror det är smart att ha två fack, blir fräshare att hantera den vilande komposten. Hade inga problem med gnagare el likn, men vi var noga med ha locket på.

sulfobus skrev:
Vi hade en Greenline Master 375 (som för övrigt är till salu nu!) som varmkompost för hushållsavfall 4 pers, och det funkade utmärkt. Slutade när kommunen började samla matavfall. Fylldes på drygt ett år, och hade då finfin kompost i nedre delen. Vi rörde aldrig om, använde en stav för att luckra upp övre lagret, och försökte hacka upp avfallet något. Några gånger blev det för blött och det såg ut som om det dog (och stank utav h-e) men då fick jag röra om och låta den vila lite, så funkade det igen. Jag tror det är smart att ha två fack, blir fräshare att hantera den vilande komposten. Hade inga problem med gnagare el likn, men vi var noga med ha locket på.
Tack

Skaffa en säck med solmull (torvströ) och varva med det så minskar risken att det blir en stinkande gröt av komposten. Ta gärna en grep och vrid om då och då. Använder själv två stora greenline. En aktiv och en vilande. Ska man vara petig ska man anmäla sin kompost för matavfall till kommunen.

Du har tydligen trädgård också. Du får bättre kompost om du hystar ner ogräsrens, löv etc i Biokuben också. Rent gräsklipp funkar också bra även om jag tycker det är lite exklusivt - vid de få tillfällen jag samlar upp gräsklipp lägger jag detta under buskar eller häckar. Jag har inte min Biokub delad och jag rör aldrig om i den. Tömmer 1 g/år och efterkomposterar. Luktar den illa eller är full med flugor hjälper ett par nävar torvströ mycket snabbt.

Däremot trivs mördarsniglarna i den så ibland strör jag snigelgodis över ...

engs
yonna skrev:
Däremot trivs mördarsniglarna i den så ibland strör jag snigelgodis över ...
Förstått det som att det är för varm i en isolerad kompost för mördarsniglarna men det stämmer alltså inte?
Trodde det var lösningen annars, våran improviserade komposthög blev kalas för sniglar. Sen dess har jag fått köra allt till återvinningen i väntan på att vi skulle anskaffa en varmkompost, men om det inte hjälper vete sjutton hur vi ska göra.

Jag blev själv förvånad - men hela komposten brinner ju inte samtidigt så de tar sig till sidorna/taket. Biokuben är idag den bästa på marknaden till hyfsat pris (tyvärr slutade man tillverka det bästa alternativet med isolerade plåtväggar och som kom upp i mycket högre temperaturer, när priset passerade 5.000). Det är ändå smidigt att hysta ner snigelgift när man ser odjuren eftersom det är på en så begränsad yta. Räcker med någon matsked över ytan. Men då ska du naturligtvis inte röra om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.