Hej,
Jag ska bygga ett fritidshus, som bara ska monteras upp, ifrån Lövångers bygg.
Jag tänkte använda detta året runt i ett par år då vi flyttar till Gotland en tid.
Husen levereras med 0 isolering, alltså när plåttaket är på, så är det plåttaket man ser ifrån vinden.
Fråga:
Räcker det att isolera innertaket(alltså taket som lamporna hänger i...) , eller skulle ni isolerat yttertaket också, inifrån?
Vad är praxis?
Jag är hyfsat nybörjare, men önskar bara få en stuga som har OK uppvärmningskostnader på vintern.
Taket kommer att läggas som på bilden, dvs endast en plast sen reglar tvärs över tak-stolarna och sedan plåttak på det.
Detta hus: https://lovangersbygg.se/sortiment/fritidshus/72-x-120-m/
Jag ska bygga ett fritidshus, som bara ska monteras upp, ifrån Lövångers bygg.
Jag tänkte använda detta året runt i ett par år då vi flyttar till Gotland en tid.
Husen levereras med 0 isolering, alltså när plåttaket är på, så är det plåttaket man ser ifrån vinden.
Fråga:
Räcker det att isolera innertaket(alltså taket som lamporna hänger i...) , eller skulle ni isolerat yttertaket också, inifrån?
Vad är praxis?
Jag är hyfsat nybörjare, men önskar bara få en stuga som har OK uppvärmningskostnader på vintern.
Taket kommer att läggas som på bilden, dvs endast en plast sen reglar tvärs över tak-stolarna och sedan plåttak på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta hus: https://lovangersbygg.se/sortiment/fritidshus/72-x-120-m/
Isolera ovanpå innertaket.
Låt vinden vara ventilerad med uteluft.
Ventiler i gavelspetsarna.
Det är ju så de allra flesta hus är byggda.
Bara de moderna med ryggåstak som isoleras i taket istället.
//AA
Låt vinden vara ventilerad med uteluft.
Ventiler i gavelspetsarna.
Det är ju så de allra flesta hus är byggda.
Bara de moderna med ryggåstak som isoleras i taket istället.
//AA
Klicka här för att svara