Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Isolera vind 70-tals villa

1. 8
    Medlem · Örebro · 37 inlägg

87d

Medlem
    Detta har säkert varit uppe mången gång förut.
    Min fråga rör dock om den ”diffusionstäta” pappen på vinden är tillräcklig för en tilläggsisolation med exempelvis lösull?

Planen är att installera takfotventilationsskivor (typ korrugerad cellplast), isolera ventilationskanaler (oisolerad spiro idag) och lösullsisolera med stenull.

Frågor:
    1.är pappen tillräcklig eller bör den bytas? Det finns inga indikationer på dålig diffspärr i dagsläget, men takbjälklaget är endast isolerat med 100mm glasull.
    2.vilken typ av isolermaterial är att föredra i typen av konstruktion?

2. AXS
    Medlem · Johanneshov · 1 776 inlägg

AXS

Medlem
    Kan du inte spruta cellulosa istället? Inte lika känsligt för fukt.

• Laddar…
  3. 8

87d

Medlem
    det är säkert ett bra alternativ, men dyrare?

4. AXS

AXS

Medlem
    Men trevligt att jobba med! Hör med någon i närheten som sprutar, de brukar ha bra koll på vad som funkar.

Troligen bäst att plocka ur all gammal isolering.

5. 8

87d

Medlem
    jag tänker riva ut all isolering, samtidigt passa på att slänga ut den gamla vvb:aren och göra en elsannering.
    Frågan är om den så kallade diffusionstäta pappen som beskrivs i ritning verkligen motsvarar kraven för att tilläggsisolera enligt dagens mått eller om jag bör komplettera genom att plasta bjälklaget innan?

6. AXS

AXS

Medlem
    Den borde motsvara en ångspärr. Alltså duga fint med cellulosa eller liknande.

Att försöka få tätt med plast ser jag som väldigt svårt. Tror du kommer ångra dig i efterhand.

7. 8

87d

Medlem
    jag tänkte i så fall enligt denna principen. Frågan är om pappen skulle kunna ligga kvar och lägga plast ovanpå, enligt bild.

Jag tänker att jag annars kommer att släppa upp lika mängd ånga, men till en vind med lägre temp. Alltså reducerad förmåga att bara vatten. Rädd att detta då förångas i isolering eller i yttertak, med påväxt som följd.

8. S
    Husägare · 347 inlägg

Screew

Husägare
    Jag skulle inte börja plasta, det finns en anledning att man måste tejpa alla skarvar och genomföringar. Det kan fungera, men fuktig luft tenderar att hitta även dom minsta springor där kan det bygga på med fukt... Enligt bilden så finns risken att det byggs upp fukt precis vid bjälkarna om det inte är helt tätt. Jag håller med AXS, någon form av isolering som kan hantera fukt är nog säkrast.

• Laddar…
  9. 8

87d

Medlem

Är det cellulousa som gäller då?

10. AXS

AXS

Medlem
    Eller träfiber. Skulle välja något som en din lokala firma kan hantera.

Sen går det att göra om till varmvind, kan ju vara ett kul projekt.

11. 8

87d

Medlem
    dessvärre låg taklutning så det blir en väldigt begränsad varmvind… men kanske nu när du säger det :)

• Laddar…
  12. 8

87d

Medlem
    Tack för alla svar!

• Laddar…
  13. S
    Husägare · 347 inlägg

Screew

Husägare

Bauhaus har Hunton träfiberisolering fraktfritt, både skivor och i lös form. Jag tänkte använda det till bjälklag och tilläggsiolerin när jag byter fasad. Det är inte jättebilligt men inte super dyrt heller.

Men om du inte vill göra jobbet själv gör som AXS skriver prata med någon firma och ta de som är vana med

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.